Fracht morski to jeden z najważniejszych elementów globalnego łańcucha dostaw. W dobie globalizacji, kiedy towar przemierza tysiące kilometrów, aby dotrzeć do końcowego odbiorcy, zrozumienie zasad działania tego procesu staje się kluczowe dla przedsiębiorców oraz osób zainteresowanych logistyką. W dzisiejszym artykule przybliżymy, jak funkcjonuje fracht morski.
W dzisiejszych czasach, w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku oraz rosnących oczekiwań klientów, efektywna logistyka staje się kluczowym elementem sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Firma Regesta SA, jako jeden z liderów branży logistycznej, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Jednym z najważniejszych narzędzi wspierających zarządzanie magazynem jest system WMS (Warehouse Management System).
To zjawisko, które w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu, napędzane przez dynamiczny rozwój e-commerce, wzrastający popyt na usługi logistyczne oraz zmiany w podejściu do łańcucha dostaw. Wzrost e-commerce, globalizacja rynków oraz zmieniające się potrzeby konsumentów spowodowały, że boom magazynowy w Polsce i Europie stał się zjawiskiem, które cały czas zyskuje na znaczeniu. Jakie są kluczowe czynniki napędzające ten trend? Jakie wyzwania stawia przed branżą magazynową? Przyjrzyjmy się bliżej temu fascynującemu zjawisku.
Niezależnie od obranej drogi przewozu, funkcjonowanie usług transportowych i spedycyjnych byłoby niemożliwe bez odpowiedniej dokumentacji. Aby towar mógł wyruszyć w podróż, niezbędne jest przygotowanie kluczowego dokumentu, jakim jest list przewozowy, a konosament jest jego specyficznym rodzajem.
Procedury celne stanowią nieodłączny element branży TSL. Wiedzą o tym wszyscy, którzy podjęli się importu lub eksportu towarów z zagranicy. I choć świadcząc usługi transportowe i spedycyjne w Polsce lub w Unii Europejskiej nie trzeba martwić się kwestią cła, to przy przekraczaniu granic europejskiej wspólnoty, należy przygotować się na procedury celne.
Usługi transportowe i spedycyjne nierozerwalnie wiążą się z różnymi zjawiskami mogącymi wpływać na efektywność i koszty wykonywanych operacji. Jednym z najpowszechniej występujących jest efekt byczego bicza, który zazwyczaj spowodowany jest niedoszacowaniem zapotrzebowania na produkty. Co ważne, nie ma on nic wspólnego z sezonowością towarów, a jest związany z podejmowaniem niepoprawnych decyzji dotyczących popytu.
Port Gdańsk jest aktualnie największym polskim portem, ale jego historia sięga aż XIV wieku. Już wtedy był istotnym punktem dla międzynarodowego handlu i przemysłu.
Dzięki stałemu rozwojowi w 2023 roku był jednym z największych europejskich portów. Ostatnie lata są szczególne pod kątem sukcesywnego wzrostu przeładunku. W 2021 roku przeładowano tam 53,2 mln ton, w 2022 68,2 mln ton, a w 2023 aż 81 mln ton. Dane te pokazują, jak dynamicznie rozwija się działalność Portu Gdańsk, oraz jak istotny jest on dla handlu w Środkowej i Wschodniej Europie.
Dziś gospodarka morska odgrywa kluczową rolę. Spedycja chętnie wykorzystuje transport morski jako środek przewozu towarów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2020 roku podawało, że już niemal 90% towarów w handlu międzynarodowym transportowanych jest drogą morską, co czyni żeglugę podstawą łańcucha dostaw. Transport morski jest zatem niezwykle istotnym aspektem światowej gospodarki.
Transport morski ma wiele zalet, dlatego też stanowi główną formę przewozu towarów. To niezwykle ekonomiczny sposób transportowania dóbr, szczególnie chętnie wykorzystywany na długich trasach. Należy zatem przewidywać, że udział przewozów morskich w międzynarodowym łańcuchu dostaw będzie wciąż rósł.