Usługi transportowe i spedycyjne kojarzą się z ogromnymi przedsiębiorstwami o szerokiej działalności, rzeszą współpracujących ekspertów i latami doświadczenia. Zapominamy jednak, że u podstaw wszystkich zachodzących procesów logistycznych i spedycyjnych leży wiedza teoretyczna, którą wykwalifikowana kadra wykorzystuje w swojej pracy tak, aby jak najlepiej zarządzać pracą firm, magazynów i fabryk.
System logistyczny – co to jest?
Ogromna część pracy w firmach logistycznych i spedycyjnych oscyluje wokół systemów logistycznych, dlatego warto wytłumaczyć, czym taki system w ogóle jest.
System logistyczny to odpowiednio zorganizowana, złożona struktura, czyli zespół podsystemów obejmujący procesy związane z: planowaniem, produkcją, kontrolą, realizacją zamówień, monitorowaniem przepływu towarów i informacji, transportem i magazynowaniem od powstania aż do dostarczenia towaru końcowemu odbiorcy.
Kluczowym zagadnieniem w kontekście systemu logistycznego są wzajemne relacje i zależności pomiędzy jego poszczególnymi elementami/ podsystemami. Przyjmuje się, że system logistyczny funkcjonuje na trzech płaszczyznach:
- informacyjnej – przepływ strumieni finansowych i informacyjnych;
- przestrzennej – łączenie elementów systemu i przepływ strumieni;
- organizacyjnej – organizacja poszczególnych elementów systemu.
Celem systemu logistycznego jest zapewnienie przepływu towarów w odpowiednim czasie, miejscu i stanie, a także minimalizowanie kosztów oraz optymalizowanie efektywności łańcucha.
Rodzaje systemów logistycznych
Podobnie, jak w przypadku wielu innych zagadnień i klasyfikacji, systemy logistyczne można podzielić według różnych kryteriów. Najpopularniejszy podział dzieli systemy na podstawie dwóch kryteriów: funkcjonalnych i fazowych. Podział funkcjonalny dotyczy obszarów takich jak: obsługa zamówień, gospodarka magazynowa i funkcjonowanie magazynu, opakowania, transport. Podział fazowy jest nieco bardziej złożony i składa się z następujących obszarów:
- logistyka produkcji – element systemu logistycznego łączący część zajmującą się zaopatrzeniem i dystrybucją. Są to działania związane z procesem produkcyjnym obejmujące również zaopatrzenie procesu w odpowiednie surowce, materiały i półprodukty. Zawiera w sobie również działania związane z przekazywaniem tych elementów do odpowiedniego magazynu;
- logistyka dystrybucji – element integrujący w jeden system procesy fizyczne i strumienie w sferze zbytu i sprzedaży. Ma za zadanie odpowiedzieć na potrzeby kontrahentów oraz zapewnić jak najlepszą obsługę klienta przy równoczesnym ograniczeniu kosztów sprzedaży. Logistyka dystrybucji dba o to, aby zamówiony towar pojawił się u klienta w nienaruszonym stanie, w odpowiedniej ilości, w odpowiednim miejscu i czasie;
- logistyka zaopatrzenia – łącznik pomiędzy obszarem dystrybucji i produkcji. Logistyka zaopatrzenia dotyczy materiałów, półwyrobów i części, które należy – zgodnie z potrzebami – sprowadzić do przedsiębiorstwa. Zapewnia dostępność sprzedawanych towarów lub materiałów wykorzystywanych do produkcji, koordynując przepływ towarów i informacji;
- logistyka części zamiennych – polega na zapewnieniu części zamiennych, zarówno tych dostępnych od ręki na terenie zakładu, jak i sprowadzanych od producenta na zamówienie lub przechowywanych w zewnętrznych magazynach;
- logistyka powtórnego zagospodarowania – przepływ pozostałości, czyli zwrotów, opakowań zwrotnych, surowców wtórnych, uszkodzonych towarów i odpadów.
Warto jednak pamiętać, że przedstawiony podział jest jednym z wielu klasyfikacji systemów logistycznych i funkcjonują również inne. Przykładem może być system logistyki wewnętrznej, zewnętrznej, zintegrowanej i odwróconej.
Logistyka wewnętrzna zajmuje się przepływem towarów i produktów w obrębie jednej organizacji (np. działania na terenie magazynu). Logistyka zewnętrzna to transport i spedycja towarów. To tutaj odbywa się zarządzanie łańcuchem dostaw i współpraca pomiędzy jego poszczególnymi podmiotami. Logistyka zintegrowana to połączenie dwóch wcześniejszych systemów. Jej celem jest jeszcze lepsza koordynacja działań i maksymalizacja efektywności. System logistyki odwróconej zajmuje się zarządzaniu zwrotami, odpadami i recyklingiem odpadów.
Podsumowanie
W Regesta SA podczas pracy z klientami i przewoźnikami na co dzień używamy systemu WMS jest to nierozłączny, element wszystkich procesów logistycznych. Przekłada się to na optymalizowanie czasu realizacji zamówień, a w dłuższej perspektywie również automatyzowanie procesu. Zbieranie danych dotyczących pracy magazynu pozwala przyspieszyć i usprawnić, także inwentaryzacje we wszystkich naszych centrach logistycznych na terenie całej Polski.