O dobrostan pracowników warto zatem dbać. Pozostaje pytanie, jakie cechy ma sprzyjająca temu kultura pracy.
Usługi transportowe i spedycyjne należą do branży prężnie i dynamicznie rozwijającej się, jednocześnie opierają się na pewnych stałych i niekiedy niezmiennych zasadach. Choć w pierwszej chwili brzmi to niewykonalnie, takie połączenie jest możliwe. Intensywny wzrost branży TSL ma miejsce nie tylko dzięki zwiększonemu popytowi na usługi, ale również dobrej organizacji pracy. FIFO i FEFO to popularne strategie służące do wyceny i segregacji produktów, a także zarządzania zapasami. Zastosowanie stabilnych i dobrze sprawdzonych metod takich jak FIFO i FEFO umożliwia maksymalizowanie zysków i ograniczenie kosztów związanych ze stratami. Warto zatem wiedzieć, na czym dokładnie polegają strategie.
Słowo fracht pochodzi z języka niemieckiego (niem. Fracht) i początkowo odnosiło się jedynie do transportu towarów drogą morską. Jednak wraz z upływem czasu tego pojęcia zaczęto używać również w kontekście innych form przewozu. Dziś fracht jest nierozerwalnie kojarzony przede wszystkim z transportem drogowym.
Planowanie transportu to wieloetapowy proces będący podstawowym elementem sprawnego przepływu towarów. Poprawna logistyka i spedycja są niezbędne do dobrej organizacji procesu transportowego. Zanim jednak towary zostaną przewiezione z punktu A do punktu B, transport należy zaprojektować poprzez przeanalizowanie potrzeb i wymagań konkretnego kontrahenta.
Transport ponadgabarytowy – czy też ponadnormatywny – to sytuacja, kiedy przemieszczający się pojazd lub pojazd z ładunkiem, przekracza parametry, takie jak waga czy wymiary, określone w normach dopuszczających pojazd do uczestnictwa w ruchu drogowym. O transporcie gabarytowym mówimy, kiedy pojazd przekracza dopuszczalne parametry określone w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 – Prawo o ruchu drogowym. Warto jednak pamiętać, że przepisy regulujące powyższe normy mogą się różnić w zależności od kraju, co jest istotne w przypadku transportu drogą lądową.
Sztuczna inteligencja (AI) to wciąż aktualny i gorący temat. Firmy – zarówno te w branży TSL, jak i prowadzące inną działalność – zastanawiają się, jak wykorzystać ogromny potencjał nowej technologii. Spedycja jest jednym z obszarów, który coraz chętniej czerpie z osiągnięć i możliwości sztucznej inteligencji. W jakich obszarach zatem wykorzystywana jest AI i czy pewnego dnia pozbawi ludzi pracy?
Spedycja, podobnie jak wiele innych rodzajów działalności, posługuje się charakterystycznymi terminami do opisu zjawisk mających miejsce w obrębie jej funkcjonowania. Niektóre z nich są bardziej, innej mniej intuicyjne w rozumieniu. Jednym z mniej zrozumiałych pojęć jest kabotaż (ang. cabotage).
Glokalizacja to pojęcie, które powstało już w latach 80., jednak wówczas nie zaistniało w szeroko pojętej społecznej świadomości. Jego korzenie sięgają natomiast japońskiego słowa dochakuka, które oznacza indygenizację, czyli dostosowanie jakiegoś zjawiska o charakterze uniwersalnym do warunków społecznych i kulturowych danego państwa lub obszaru. Termin glokalizacja zaczął zyskiwać popularność w latach 90. XX wieku.
Prowadząc działalność gospodarczą, chcemy mieć pewność, że wszystko pójdzie sprawnie i przyniesie zysk. Nie inaczej widzą to producenci i logistycy, którzy zlecają transport profesjonalnym firmom. Outsourcing, czyli oddelegowanie innemu przedsiębiorstwu obowiązków związanych z jakimś elementem działalności, jest częstą formą współpracy między firmami. Zazwyczaj outsourcingowane są usługi takie jak rekrutacja, czy spedycja i przewóz.