W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Kultura pracy w firmie spedycyjnej – czym jest i jakie są jej cechy?

Niedziela, 15.09.2024
Kultura pracy w firmie spedycyjnej – czym jest i jakie są jej cechy?

O dobrostan pracowników warto zatem dbać. Pozostaje pytanie, jakie cechy ma sprzyjająca temu kultura pracy. 

Czym jest kultura pracy i dlaczego jest tak ważna?

Aby dobrze zrozumieć, jak ważna jest kultura pracy, należy najpierw ustalić, co dokładnie oznacza to nieco enigmatyczne zagadnienie.


Najogólniej rzecz biorąc, kultura pracy to różne zasady, cele, wartości i normy obowiązujące w danym miejscu pracy, które pozwalają na kształtowanie się zależności pomiędzy pracownikami w wewnętrznych strukturach przedsiębiorstwa. Rozwija się ją poprzez wykonywanie pracy, współpracę z innymi zatrudnionymi osobami oraz kształtowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą (tzw. work-life balance). To, jakie podejście do pracy ma pracodawca, kadra zarządzająca i pracownicy zależy zarówno od uwarunkowań społeczno-historycznych, jak i indywidualnych cech osób zatrudnionych. Inne nastawienie do wykonywania obowiązków zawodowych obserwuje się w Polsce, a inne, na przykład w Japonii.

Istnieją trzy poziomy kultury pracy – artefakty (działania kierowane na zewnątrz firmy, to z czym firma się kojarzy, jak się prezentuje), normy i wartości oraz założenie podstawowe (nastawienie do pracy, stosunek przełożonych do pracowników i relacje między pracownikami). Do elementów kultury pracy można zaliczyć:

  • wspólne cele i wartości przyświecające działalności firmy,
  • sposób komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa oraz z zewnętrznymi podmiotami,
  • panującą atmosferę,
  • nastawienie i zachowania pracowników względem wykonywanej pracy,
  • hierarchię w firmie,
  • integrację pracowników,
  • dostępną dla pracowników infrastrukturę, wygląd biura, zaplecze socjalne,
  • dress code,
  • dodatkowe benefity, pakiety socjalne.
Dlaczego zatem kultura pracy jest tak ważna dla pracowników?

Odpowiednie warunki są niezbędnym elementem do zachowania dobrostanu osób zatrudnionych. Coraz więcej osób traktuje pracę nie tylko jako miejsce do zarabiania pieniędzy, ale również drogę do rozwoju i realizacji własnych ambicji. Chcą pracować w miejscu, które docenia ich potencjał, pomysłowość i zaangażowanie.

Firmy, które umożliwiają osiąganie osobistych celów zawodowych i pozwalają budować poczucie identyfikacji z miejscem zatrudnienia, mogą liczyć na rozwiniecie się u pracowników satysfakcji, wyeliminowanie niezadowolenia oraz większą efektywność i zaangażowanie w pracę. Poczucie stabilności, które wynika z pracy w firmie z dobrze ugruntowanymi wartościami, może skutkować poczuciem bezpieczeństwa i stwarzać przestrzeń do rozwoju i dalszych działań na korzyść przedsiębiorstwa.

Najważniejsze elementy kultury pracy w spedycji – na co zwrócić uwagę

Z racji, że każda branża rządzi się swoimi prawami, warto zastanowić się, jakie elementy kultury pracy najczęściej pojawiają się w usługach transportowych i spedycyjnych. Oczywiste jest, że dla każdego pracownika inne elementy polityki firmy będą istotne. Jednemu zależy na przyjemnej atmosferze, drugiemu na benefitach, a jeszcze innemu na braku dress codu. Warto jednak przyjrzeć się również innym, podstawowym elementom kultury pracy, które w znacznym stopniu mogą wpływać na pracowników i jakość ich pracy.

Do najistotniejszych cech w kulturze pracy należy współpraca. Pracownicy chcą czuć się częścią wspólnoty – „czegoś większego”; uczestniczyć w rozwoju firmy i osiąganiu sukcesów, i mieć realny wpływ na jej rozwój. Poczucie bycia nieistotnym, nieważnym czy zarządzanym przez innego pracownika, może negatywnie oddziaływać na satysfakcję z pracy. Współpraca pomiędzy poszczególnymi osobami, dążenie do wspólnej realizacji działań pozwalają nie tylko poprawiać zadowolenie pracowników, ale również sprawnie wykonywać obowiązki i organizować transport towarów.

Kolejną cechą jest możliwość rozwoju – coraz więcej pracowników oczekuje, że miejsce, w którym pracują, pozwoli im spełniać zawodowe aspiracje, zwiększać własne kompetencje i kwalifikacje, oraz umożliwi osiąganie celów. Ambitni kandydaci, szukając pracy, chętnie aplikują do firm, które nie stoją w miejscu, a zamiast tego wciąż poszerzają swoją działalność i dostosowują się do współczesnego świata. Co za tym idzie, zależy im również na pracy w przedsiębiorstwach cechujących się wysoką jakością zarówno w kontekście stosunku do pracowników czy klientów, jak i świadczonych usług.

Ostatnią, ale niemniej ważną, cechą jest poczucie stabilności, lojalności i bezpieczeństwa. Praca jest ważnym elementem życia człowieka – w końcu spędza w niej dużą część swojego czasu, a zatrudnienie jest niezbędne do funkcjonowania społecznego. W związku z tym stabilność zatrudnienia i poczucie bezpieczeństwa, i komfortu w pracy są niezwykle ważne. Ciągły strach przed utraceniem źródła dochodu nie sprzyja efektywnemu wykonywaniu obowiązków oraz utrzymaniu wysokiej jakości kadry pracowniczej.

Podsumowanie

Kultura pracy w firmie spedycyjnej Regesta SA opiera się na kilku kluczowych wartościach, które nadają charakter całemu przedsiębiorstwu i wpływają na jakość usług, jakie oferujemy naszym klientom. Oto główne elementy naszej kultury pracy:

  • Współpraca
  • Elastyczność
  • Indywidualność
  • Profesjonalizm
  • Etyka biznesu


Łączymy te wartości, tworząc przyjazne i innowacyjne środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi zarówno pracowników, jak i klientów. Wybierając nas, wybierasz profesjonalnego partnera, który dąży do sukcesu w każdy możliwy sposób.