Usługi transportowe i spedycyjne należą do branży prężnie i dynamicznie rozwijającej się, jednocześnie opierają się na pewnych stałych i niekiedy niezmiennych zasadach. Choć w pierwszej chwili brzmi to niewykonalnie, takie połączenie jest możliwe. Intensywny wzrost branży TSL ma miejsce nie tylko dzięki zwiększonemu popytowi na usługi, ale również dobrej organizacji pracy. FIFO i FEFO to popularne strategie służące do wyceny i segregacji produktów, a także zarządzania zapasami. Zastosowanie stabilnych i dobrze sprawdzonych metod takich jak FIFO i FEFO umożliwia maksymalizowanie zysków i ograniczenie kosztów związanych ze stratami. Warto zatem wiedzieć, na czym dokładnie polegają strategie.
FIFO – First In First Out
Pierwsza z metod, czyli FIFO to jeden z najpopularniejszych sposobów zarządzania, który wykorzystywany jest zarówno w magazynach, jak i w procesie produkcyjnym. Strategia FIFO (ang. First In First Out) oznacza „pierwsze weszło, pierwsze wyszło” – produkty, które pojawiły się najwcześniej, jako pierwsze opuszczają magazyn. Mechanizm tej strategii dobrze oddaje inna nazwa, pod którą jest znana - „metoda kolejkowa”. FIFO zakłada ciągły przepływ towarów w magazynie, jednak wymaga stałej kontroli czasu przechowywania.
Gdzie zatem wykorzystywana jest ta strategia?
Metoda FIFO znajduje zastosowanie w przysklepowych magazynach oraz w branży gastronomicznej, ponieważ umożliwia kontrolowanie świeżości produktów. Innym miejscem, w którym często można spotkać się z FIFO, są popularne magazyny przelotowe. W magazynach przelotowych znajdująca się z jednej strony strefa przyjęć prowadzi do strefy magazynowania, a następnie do strefy wydań. Taka budowa magazynu doskonale współgra ze strategią FIFO.
FEFO – First Expired First Out
Drugą strategią zarządzania zapasami jest FEFO (ang. First Expired First Out), czyli „pierwsze wygasło, pierwsze wyszło”. Metoda ta polega na wydawaniu lub zużywaniu produktów zgodnie z ich datą przydatności – rzeczy z krótszym terminem przydatności wychodzą z magazynu szybciej. Podobnie jak w przypadku FIFO, strategia ta ma minimalizować straty i zapobiegać kosztom związanym z utylizacją przeterminowanych produktów.
Strategię FEFO często wykorzystuje się w miejscach, w których niezwykle ważne jest przestrzeganie terminów przydatności do spożycia. Właśnie dlatego z tym sposobem zarządzania można spotkać się zarówno w sklepach, magazynach, restauracjach, jak i w aptekach, czyli w miejscach, w których przechowywane lub wykorzystywane są produkty o ograniczonym terminie ważności.
Zalety strategii FIFO i FEFO
Strategie FIFO i FEFO to sprawdzone metody zarządzania zapasami. Pozwalają przede wszystkim kontrolować poziom towarów w magazynie i zapobiegać ich zaleganiu, a co za tym idzie – przeterminowaniu. Takie działania redukują koszty zarówno te związane z magazynowaniem, jak i utylizacją niezdatnych do użycia produktów, obniżając tym samym straty. Metody FIFO i FEFO ułatwiają również spedycję towarów, a także prowadzenie księgowości i ewidencjonowanie zapasów.
Kiedy wybrać metodę FIFO, a kiedy FEFO?
Powyżej wspomniano już o tym, w jakich miejscach stosuje się poszczególne metody. Warto jednak przyjrzeć się temu tematowi nieco dokładniej.
Strategia przyjmowania, przechowywania i wydawania towaru do transportu jest ściśle związana z rodzajem produktów, które obsługuje dana jednostka. Asortyment w pewnym stopniu narzuca zasady przechowywania, dlatego ostateczny wybór strategii zarządzania zapasami zależy, między innymi od specyfiki działalności, dostępnej infrastruktury czy polityki firmy.
Zarówno FIFO, jak i FEFO są metodami, które pozwalają kontrolować zbyt produktów, w tym towarów o określonym terminie ważności. FIFO świetnie sprawdzi się przede wszystkim przy przechowywaniu produktów trwałych, na przykład materiałów lub niektórych rodzajów żywności. FEFO będzie lepszym wyborem w miejscach, gdzie termin przydatności do konsumpcji jest szczególnie istotny, jak chociażby w branży farmaceutycznej i gastronomii.
Podsumowanie
Zrozumienie i wdrożenie zasad FIFO i FEFO w praktyce transportowej i spedycyjnej to nie tylko kwestia wyboru strategii, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość firmy. W obliczu ciągłych zmian na rynku, elastyczność i odpowiednie zarządzanie zapasami stają się kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej oraz stabilności operacyjnej.
Zachęcamy do dalszej eksploracji tych zasad i dostosowania ich do indywidualnych potrzeb swojego biznesu.