Słowo fracht pochodzi z języka niemieckiego (niem. Fracht) i początkowo odnosiło się jedynie do transportu towarów drogą morską. Jednak wraz z upływem czasu tego pojęcia zaczęto używać również w kontekście innych form przewozu. Dziś fracht jest nierozerwalnie kojarzony przede wszystkim z transportem drogowym.
Czym jest fracht?
Fracht to nieodłączny element transportu. To pojęcie można rozumieć w dwojaki sposób; z jednej strony oznacza opłatę za przewóz towarów, z drugiej – przewożony załadunek. Wartym zapamiętania jest zatem, że definicja frachtu zależy od kontekstu, w jakim to słowo jest używane. Najczęściej jednak oznacza cenę, jaką nadawca (właściciel lub spedytor) towarów musi zapłacić przewoźnikowi za przetransportowanie towarów czy załadunku z miejsca odbioru do miejsca docelowego.
Ustalając warunki współpracy z kontrahentem, czy nawet ucząc się o logistyce i spedycji, należy pamiętać, aby ustalić, w jaki sposób w danym kontekście rozumiany jest fracht. Dlatego też warto przyjrzeć się dokładnie obu sposobom rozumienia pojęcia fracht.
Fracht jako przewożony załadunek
Fracht rozumiany jako załadunek lub przewożony towar oznacza konkretny ładunek, który jest transportowany przez samochód, statek, pociąg czy samolot. Najczęściej ta definicja stosowana jest w kontekście transportu morskiego. Wtedy obejmuje różne rodzaje załadunków, na przykład kontenery czy surowce.
Fracht jako opłata za przewóz załadunku
W spedycji fracht częściej rozumiany jest jako opłata za przewóz ładunku. Kwota, jaką zapłaci zleceniodawca, zależna jest od wielu warunków, które zostaną omówione poniżej.
Wysokość frachtu (rozumianego jako opłata za przewóz) zależna jest od różnych czynników. Firmy świadczące usługi spedycyjne i transportowe muszą być ich świadome i wiedzieć, jak mogą wpływać na kształtowanie się cen.
Do najczęściej wymienianych czynników warunkujących ceny frachtu należą:
- rodzaj towarów (sposób przechowywania, ewentualne dodatkowe wymagania, co do warunków przewozu),
- odległość i trasa (dystans do pokonania, warunki na trasie, sposób transportu),
- czas trwania dostawy,
- popyt i podaż na usługi transportowe.
Na wysokość należnej kwoty wpływ może mieć również tzw. martwy fracht. Jest to sytuacja, kiedy niemożliwe jest zapełnienie zarezerwowanej przestrzeni ładunkowej. Przewoźnik może wtedy oczekiwać zapłaty za pustą przestrzeń. Martwy fracht jest ekwiwalentem za niewykorzystaną, a zarezerwowaną wcześniej przestrzeń. Opłata ta ma chronić przewoźników przed stratami.
Na wysokość frachtu wpływ może mieć również stosowanie tak zwanych stawek niezależnych od odległości. Jest to rozwiązanie wykorzystywane, kiedy przewoźnik po drodze odbiera towary od różnych podmiotów i dostarcza je do jednego miejsca, np. magazynu. W takiej sytuacji podmioty zlokalizowane najdalej od miejsca dostawy mogłyby otrzymać niekorzystną ofertę. W tym celu wyrównuje się opłaty frachtowe.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że wszelkie odstępstwa od „typowego” przewozu towarów, np. specjalne warunki przechowywania, skomplikowany przejazd czy przyspieszony czas dostawy, będą wpływać na wzrost wysokości opłaty frachtowej. Należy wziąć to pod uwagę, ponieważ fracht stanowi istotny (a często główny) element kosztów logistycznych. Decyzje podejmowane w tej kwestii wpływają na cały proces zarządzania łańcuchem dostaw. Wybór odpowiednich firm przewozowych jest tym samym niezbędny, aby zapewnić płynny przepływ towarów.
Podsumowanie
W Regesta SA kładziemy duży nacisk na bezpieczeństwo i innowacyjność w planowaniu frachtu drogowego i morskiego. Nasze rozwiązania są zaprojektowane tak, aby zapewnić niezawodność oraz terminowość dostaw. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego klienta, dostosowujemy naszą ofertę do specyficznych potrzeb i wymagań, co pozwala nam skutecznie reagować na dynamicznie zmieniające się warunki rynkowe. Staramy się, aby każdy etap współpracy z nami był komfortowy i satysfakcjonujący dla naszych klientów.