Transport morski ma wiele zalet, dlatego też stanowi główną formę przewozu towarów. To niezwykle ekonomiczny sposób transportowania dóbr, szczególnie chętnie wykorzystywany na długich trasach. Należy zatem przewidywać, że udział przewozów morskich w międzynarodowym łańcuchu dostaw będzie wciąż rósł.
Europejskie porty
Port Rotterdam w Holandii należał niegdyś do najbardziej ruchliwych portów na świecie. W 2023 roku mógł się pochwalić przeładunkiem na poziomie 438,8 mln ton. Jego niewątpliwą zaletą jest maksymalna głębokość na poziomie 24 metrów, co pozwala mu na przyjmowanie największych statków świata.
Port w Hamburgu w Niemczech jest jednym z najstarszych europejskich portów. W zeszłym roku odnotował przeładunek na poziomie 114,3 mln ton.
Inne, duże europejskie porty kontenerowe znajdują się również w Belgii, Francji, Hiszpanii i Rumunii.
Dlaczego Port Gdańsk jest dla nas tak ważny?
W ostatnich latach port w Gdańsku dynamicznie się rozwija. W 2021 roku przeładowano tam 53,2 mln ton, w 2022 68,2 mln ton, a w 2023 aż 81 mln ton. Dane te pokazują, jak w ciągu kilku lat może zmienić się znaczenie portu w światowej i lokalnej gospodarce. Port Gdańsk aktualnie umiejscowiony jest na liście dziesięciu największych portów w Europie i ma ogromne znaczenie dla handlu i rozwoju polskiej gospodarki.
Strategiczna lokalizacja i znaczenie dla regionu
Port w Gdańsku jest największym z portów w Polsce, jednak nie jest to jego jedyna zaleta. Nazywany „bramą do Europy Środkowo-Wschodniej” stanowi niezwykle ważny węzeł logistyczny regionu. Dzięki swojej nadbałtyckiej lokalizacji Port Gdańsk łączy ze sobą szlaki transportowe pomiędzy Europą Zachodnią i Wschodnią. Oferuje korzystne połączenia z innymi portami na całym świecie, co jest niezwykle ważne dla spedycji.
Istotna z tego punktu widzenia – zarówno usług transportowych i spedycyjnych, jak i kontrahentów czy końcowych klientów – jest również rozbudowana sieć okolicznych dróg oraz kolei, które pozwalają efektywnie transportować towary do różnych centrów logistycznych czy biznesowych w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Dobra lokalizacja i rozwinięta infrastruktura pozwalają zwiększyć potencjał handlowy regionu, co stymuluje jego dalszy rozwój oraz poprawia sytuację ekonomiczną.
Potencjał rozwoju i innowacyjność
Port w Gdańsku rozwija się dynamicznie, zwiększając przeładunek. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w nowoczesną infrastrukturę umożliwiającą obsługę coraz to większych kontenerowców i statków. Zwiększenie możliwości, a także coraz lepsza infrastruktura sprawiają, że Port Gdańsk staje się alternatywą dla innych, większych i popularniejszych europejskich portów. Dzięki ciągłemu rozwojowi i wprowadzaniu innowacyjnych technologii możliwa jest poprawa jakości świadczonych usług oraz stałe zwiększanie przeładunku, co również wiązać się będzie z poprawą pozycji portu na tle innych.
Rozwój ma znaczenie nie tylko dla samego portu czy Gdańska jako miasta, ale również dla okolicznych terenów. Mogą one stać się atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów i przedsiębiorców – zarówno tych nowych, potencjalnych firm, jak i dla tych, którzy obecnie prowadzą swoją działalność w okolicy.
Podsumowanie
Cieszymy się, że jako operator logistyczny Regesta SA możemy być częścią tej niezwykłej historii sukcesu i z niecierpliwością wypatrujemy kolejnych lat rozwoju i innowacji. Nasza obecność i działalność w sąsiedztwie dynamicznie rozwijającego się portu Baltic Hub Gdańsk jest nie tylko strategiczną przewagą, ale także codzienną inspiracją do dalszego rozwoju i poszukiwania nowych rozwiązań dla naszych Klientów.
Jesteśmy gotowi na współpracę z partnerami z całego świata, aby dalej rozwijać naszą działalność i zwiększać nasze możliwości logistyczne.