W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Sztuczna inteligencja (AI) w spedycji. Czy sprzedaż bez udziału człowieka jest możliwa?

Środa, 28.02.2024
Sztuczna inteligencja (AI) w spedycji. Czy sprzedaż bez udziału człowieka jest możliwa?

Sztuczna inteligencja (AI) to wciąż aktualny i gorący temat. Firmy – zarówno te w branży TSL, jak i prowadzące inną działalność – zastanawiają się, jak wykorzystać ogromny potencjał nowej technologii. Spedycja jest jednym z obszarów, który coraz chętniej czerpie z osiągnięć i możliwości sztucznej inteligencji. W jakich obszarach zatem wykorzystywana jest AI i czy pewnego dnia pozbawi ludzi pracy?

Sztuczna inteligencja w spedycji – jak ją wykorzystać?

Usługi transportowe i spedycyjne to w dużej mierze ciągłe analizowanie danych i podejmowanie decyzji. Praca nierzadko bywa trudna i odpowiedzialna, a jednocześnie monotonna. Sztuczna inteligencja może okazać się niezwykłym wsparciem dla pracowników branży TSL. W spedycji AI stanowi ogromne wsparcie dla pracowników. Chętnie wykorzystywana jest do automatyzacji prostych procesów, m.in. monitorowania statusu i lokalizacji zamówień oraz przekazywania tych informacji klientom, a także generowania listów przewozowych i faktur na podstawie danych pochodzących z zamówienia.

Spedytorzy mogą również korzystać z AI podczas planowania tras przewozów. Sztuczna inteligencja pozwala wyznaczać optymalne trasy przejazdu dostosowane do panujących na drodze warunków. Umożliwia również ich szybką aktualizację w przypadku niespodziewanych problemów spowodowanych zatorem, wypadkiem czy nieplanowanymi robotami drogowymi.

Gdzie jeszcze wykorzystuje się sztuczną inteligencję?

Lwia część korzyści, jakie daje AI, wykorzystywana jest w organizacji i optymalizacji prac na terenie magazynów. Sztuczna inteligencja to świetne narzędzie do analizy danych. Wykorzystuje się ją do projektowania i testowania nowego rozmieszczenia towarów w magazynach oraz organizacji pracy. Pozwala to na stworzenie lepiej zorganizowanej przestrzeni, a także skracanie czasu realizacji zamówienia.

Sztuczna inteligencja może również monitorować stan magazynowy różnych towarów i w razie potrzeby generować zamówienia. Analiza danych z poprzednich lat w połączeniu z bieżącymi trendami pozwala prognozować popyt na pewne produkty i w odpowiednim czasie przygotować się na zwiększone zainteresowanie.

Sprzedaż bez człowieka – czy to możliwe?

Coraz częściej można usłyszeć, że sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie pozbawią człowieka pracy, a poszerzające się pole zastosowań AI pokazuje, jak bardzo zagrożona jest pozycja pracowników. Czy to prawda?

Nowoczesne technologie – ze względu na ogrom przynoszonych korzyści – są coraz częściej wykorzystywane w branży TSL, jednak na czasy, kiedy oprogramowanie czy maszyna całkowicie wyprze człowieka, przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. AI ma niezaprzeczalny wpływ na zmianę standardów pracy w sektorze TSL, ale na ten moment traktowana jest jako wsparcie dla pracowników. Dzięki sztucznej inteligencji możliwa jest optymalizacja pracy, czy ograniczenie ilości popełnianych błędów. Pozwala ona również z większą łatwością przetwarzać dużą ilość danych czy optymalizować układ magazynu albo trasę przejazdu.

Sztuczna inteligencja nie jest jednak w stanie wywoływać w ludziach pozytywnych emocji, budować z nimi relacji, czy podejść do klienta indywidualnie i ze zrozumieniem jego potrzeb. Wśród ludzi nie budzi również zaufania, które w niektórych sektorach handlu jest niezbędne. Sztuczna inteligencja w najbliższym czasie pozostanie asystentem pracowników handlu.

Czy warto?

Choć sztuczna inteligencja coraz chętniej jest wykorzystywana w branży TSL, korzystanie z niej nie jest codziennością dla wszystkich firm. W związku z tym wciąż pojawiają się pytania, czy warto inwestować w AI. Wartościowanie, czy jakaś cecha, czy właściwość jest pozytywna lub negatywna, opłacalna lub niekorzystna, zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb. Na pewno warto zapoznać się z możliwościami, jakie sztuczna inteligencja oferuje.

Głównym atutem jest optymalizacja pracy – zarówno pojedynczych pracowników, jak i całych działów czy sektorów. AI pozwala również zmniejszyć ryzyko popełniania błędów, przez co zwiększa efektywność pracy; wspiera monitorowanie transportu czy stanu magazynowego w czasie rzeczywistym i umożliwia szybką reakcję na zmieniające się okoliczności. Sztuczna inteligencja to również możliwość przewidywania trendów i zapotrzebowania – ogromne wsparcie przy analizie i interpretacji danych. AI pozwala także automatyzować wiele prostych prac.

Podsumowanie

W Regesta SA bacznie przyglądamy się temu wszystkiemu i doskonale wiemy, że odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych podczas pracy z klientami i przewoźnikami to nierozłączny element wszystkich procesów logistycznych.

To nie wszystko, co nas łączy z innowacjami. Wraz z rozwojem nowych technologii, mamy coraz lepsze narzędzia, które pomagają nam w organizacji transportu, monitorowaniu floty, czy w efektywnym zarządzaniu magazynami. Na co dzień w naszej pracy korzystamy z systemu WMS, który pozwala na podstawie zgromadzonych danych – optymalizować pracę magazynu, czyli przyspieszyć i usprawnić procesy logistyczne zachodzące na terenie obiektu.