Sztuczna inteligencja (AI) to wciąż aktualny i gorący temat. Firmy – zarówno te w branży TSL, jak i prowadzące inną działalność – zastanawiają się, jak wykorzystać ogromny potencjał nowej technologii. Spedycja jest jednym z obszarów, który coraz chętniej czerpie z osiągnięć i możliwości sztucznej inteligencji. W jakich obszarach zatem wykorzystywana jest AI i czy pewnego dnia pozbawi ludzi pracy?
Sztuczna inteligencja w spedycji – jak ją wykorzystać?
Usługi transportowe i spedycyjne to w dużej mierze ciągłe analizowanie danych i podejmowanie decyzji. Praca nierzadko bywa trudna i odpowiedzialna, a jednocześnie monotonna. Sztuczna inteligencja może okazać się niezwykłym wsparciem dla pracowników branży TSL. W spedycji AI stanowi ogromne wsparcie dla pracowników. Chętnie wykorzystywana jest do automatyzacji prostych procesów, m.in. monitorowania statusu i lokalizacji zamówień oraz przekazywania tych informacji klientom, a także generowania listów przewozowych i faktur na podstawie danych pochodzących z zamówienia.
Spedytorzy mogą również korzystać z AI podczas planowania tras przewozów. Sztuczna inteligencja pozwala wyznaczać optymalne trasy przejazdu dostosowane do panujących na drodze warunków. Umożliwia również ich szybką aktualizację w przypadku niespodziewanych problemów spowodowanych zatorem, wypadkiem czy nieplanowanymi robotami drogowymi.
Gdzie jeszcze wykorzystuje się sztuczną inteligencję?
Lwia część korzyści, jakie daje AI, wykorzystywana jest w organizacji i optymalizacji prac na terenie magazynów. Sztuczna inteligencja to świetne narzędzie do analizy danych. Wykorzystuje się ją do projektowania i testowania nowego rozmieszczenia towarów w magazynach oraz organizacji pracy. Pozwala to na stworzenie lepiej zorganizowanej przestrzeni, a także skracanie czasu realizacji zamówienia.
Sztuczna inteligencja może również monitorować stan magazynowy różnych towarów i w razie potrzeby generować zamówienia. Analiza danych z poprzednich lat w połączeniu z bieżącymi trendami pozwala prognozować popyt na pewne produkty i w odpowiednim czasie przygotować się na zwiększone zainteresowanie.
Sprzedaż bez człowieka – czy to możliwe?
Coraz częściej można usłyszeć, że sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie pozbawią człowieka pracy, a poszerzające się pole zastosowań AI pokazuje, jak bardzo zagrożona jest pozycja pracowników. Czy to prawda?
Nowoczesne technologie – ze względu na ogrom przynoszonych korzyści – są coraz częściej wykorzystywane w branży TSL, jednak na czasy, kiedy oprogramowanie czy maszyna całkowicie wyprze człowieka, przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. AI ma niezaprzeczalny wpływ na zmianę standardów pracy w sektorze TSL, ale na ten moment traktowana jest jako wsparcie dla pracowników. Dzięki sztucznej inteligencji możliwa jest optymalizacja pracy, czy ograniczenie ilości popełnianych błędów. Pozwala ona również z większą łatwością przetwarzać dużą ilość danych czy optymalizować układ magazynu albo trasę przejazdu.
Sztuczna inteligencja nie jest jednak w stanie wywoływać w ludziach pozytywnych emocji, budować z nimi relacji, czy podejść do klienta indywidualnie i ze zrozumieniem jego potrzeb. Wśród ludzi nie budzi również zaufania, które w niektórych sektorach handlu jest niezbędne. Sztuczna inteligencja w najbliższym czasie pozostanie asystentem pracowników handlu.
Czy warto?
Choć sztuczna inteligencja coraz chętniej jest wykorzystywana w branży TSL, korzystanie z niej nie jest codziennością dla wszystkich firm. W związku z tym wciąż pojawiają się pytania, czy warto inwestować w AI. Wartościowanie, czy jakaś cecha, czy właściwość jest pozytywna lub negatywna, opłacalna lub niekorzystna, zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb. Na pewno warto zapoznać się z możliwościami, jakie sztuczna inteligencja oferuje.
Głównym atutem jest optymalizacja pracy – zarówno pojedynczych pracowników, jak i całych działów czy sektorów. AI pozwala również zmniejszyć ryzyko popełniania błędów, przez co zwiększa efektywność pracy; wspiera monitorowanie transportu czy stanu magazynowego w czasie rzeczywistym i umożliwia szybką reakcję na zmieniające się okoliczności. Sztuczna inteligencja to również możliwość przewidywania trendów i zapotrzebowania – ogromne wsparcie przy analizie i interpretacji danych. AI pozwala także automatyzować wiele prostych prac.
Podsumowanie
W Regesta SA bacznie przyglądamy się temu wszystkiemu i doskonale wiemy, że odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych podczas pracy z klientami i przewoźnikami to nierozłączny element wszystkich procesów logistycznych.
To nie wszystko, co nas łączy z innowacjami. Wraz z rozwojem nowych technologii, mamy coraz lepsze narzędzia, które pomagają nam w organizacji transportu, monitorowaniu floty, czy w efektywnym zarządzaniu magazynami. Na co dzień w naszej pracy korzystamy z systemu WMS, który pozwala na podstawie zgromadzonych danych – optymalizować pracę magazynu, czyli przyspieszyć i usprawnić procesy logistyczne zachodzące na terenie obiektu.