Glokalizacja to pojęcie, które powstało już w latach 80., jednak wówczas nie zaistniało w szeroko pojętej społecznej świadomości. Jego korzenie sięgają natomiast japońskiego słowa dochakuka, które oznacza indygenizację, czyli dostosowanie jakiegoś zjawiska o charakterze uniwersalnym do warunków społecznych i kulturowych danego państwa lub obszaru. Termin glokalizacja zaczął zyskiwać popularność w latach 90. XX wieku.
Glokalizacja jest szerokim pojęciem, które łączy w sobie socjologię, ekonomię, rolnictwo, edukację, media, a również religię. Nieobojętne jest także dla usług transportowych i spedycyjnych.
Glokalizacja w transporcie odnosi się do wykorzystania informacji geograficznych i technologii satelitarnych do śledzenia, monitorowania i zarządzania ruchem pojazdów i ładunków. Polega na precyzyjnym określaniu lokalizacji pojazdów i monitorowaniu ich ruchu w czasie rzeczywistym.
Glokalizacja w transporcie umożliwia bardziej efektywne zarządzanie flotą pojazdów, optymalizację tras i czasu dostaw oraz poprawę bezpieczeństwa i śledzenie ładunków. Dzięki wykorzystaniu systemów GPS (Global Positioning System) i innych technologii takich jak Internet Rzeczy (IoT), dane o lokalizacji są przekazywane na bieżąco do systemów zarządzania transportem.
Dzięki glokalizacji można śledzić w czasie rzeczywistym, gdzie znajdują się pojazdy, jaką trasę pokonują, jak długo przemieszczają się między punktami, a także monitorować prędkość, zużycie paliwa i inne parametry pojazdów. To umożliwia podjęcie szybkich i odpowiednich działań w przypadku awarii, opóźnień czy zmiany tras.
Czym jest glokalizacja?
Ciekawym przykładem glokalizacji były działania McDonald’s podczas wkraczania na rynek w Indiach i Chinach. Badania opinii, a co za tym idzie – zrozumienie potrzeb klientów, poskutkowały dostosowaniem oferty sieci do wymagań klientów. McDonald’s wprowadziło do swojego menu posiłki zawierające ryż, co pozytywnie odbiło się na wynikach firmy.
Kryzys na globalnym rynku
W ostatnich latach glokalizacja zyskała na popularności ze względu na niespodziewany kryzys spowodowany pandemią Covid-19. I choć w czasie lockdownów branża e-commerce odnotowała wzrost, spedycja została postawiona przed trudnym zadaniem. Ze względu na ogólne spowolnienie gospodarki, reżim sanitarny, braki surowców, czy zaburzenia przepływu towarów przez porty i granice, powstały ogromne opóźnienia w dostawach towarów.
Ta sytuacja spowodowała, że inaczej zaczęliśmy myśleć o bezpieczeństwie i stałości łańcucha dostaw. Okazało się, że sprowadzanie towarów lub półproduktów z odległych zakątków świata może być obarczone ryzykiem. Wymuszona likwidacja lub znaczne ograniczenie globalnych łańcuchów dostaw wymusiło na przedsiębiorcach zmiany i poszukiwanie dostawców, którzy zlokalizowani są w mniejszej odległości. Niestety nagła konieczność zmiany w tak niesprzyjających warunkach, była trudna do realizacji.
Transport kombinowany
Pojęciem często pojawiającym się w kontekście glokalizacji jest transport kombinowany, który wykorzystuje więcej niż jedną gałąź transportu do przewozu towarów. Innymi słowy, jest to połączenie transportu drogą lądową, na przykład, z koleją, żeglugą śródlądową lub morską. Według definicji transportu kombinowanego ważne jest również, aby pierwszy i ostatni etap przewozu wykorzystywał transport drogowy.
Podsumowanie
Glokalizacja w transporcie ma znaczący wpływ na efektywność logistyczną, redukcję kosztów, zwiększenie wydajności oraz poprawę świadczenia usług transportowych. Pozwala na lepsze planowanie tras, unikanie korków, redukcję czasu przejazdu i minimalizację strat wynikających z nieoczekiwanych problemów na drodze.
W rezultacie, glokalizacja w transporcie przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności firm transportowych, poprawy satysfakcji klientów poprzez zapewnienie terminowych dostaw oraz redukcję negatywnego wpływu na środowisko poprzez optymalizację zużycia paliwa i redukcję emisji gazów cieplarnianych.