Optymalizowanie łańcucha dostaw to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoi przed pracownikami branży TSL. Zanim jednak przejdziemy do propozycji konkretnych działań, jakie można podjąć, warto przytoczyć, czym w ogóle jest łańcuch dostaw.
Łańcuch dostaw to proces, który powadzony jest od momentu złożenia zamówienia przez klienta lub kontrahenta, aż do dostarczenia produktu lub usługi i rozliczenia transakcji. Zawiera w sobie wszelkie pomniejsze działania i zadania, takie jak planowanie, magazynowanie, realizację zamówień, transport itp. Głównym celem, a jednocześnie zaletą optymalizacji łańcucha dostaw jest oczywiście ograniczanie kosztów całego przedsięwzięcia. Oprócz tego dobrze zorganizowany proces pozwala na budowanie i utrzymanie konkurencyjności oraz przewagi nad innymi firmami.
Kontrola przepływów
Chyba każdy zna żartobliwe powiedzenie, że kontrola jest najwyższą formą zaufania. Nie inaczej wygląda to w branży usług transportowych i spedycyjnych. Pierwszym sposobem optymalizacji łańcucha dostaw jest kontrola przepływów. Najogólniej rzecz biorąc, przepływy można podzielić na trzy rodzaje – fizyczne, informacji i finansowe.
Głównym generatorem kosztów są przepływy fizyczne, czyli magazynowanie i transport towarów. Optymalizacja tego typu przepływów powinna polegać w dużej mierze na poprawie tras transportowych (szukaniu i wybieraniu bardziej opłacalnych dróg) czy wdrożeniu cross-dockingu (przeładunku kompletacyjnego). Kontrolowanie przepływu informacji jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy. Przepływ informacji to przede wszystkim analiza danych i wykorzystywanie ich w celu podejmowania coraz to lepszych decyzji, dotyczących organizacji łańcucha dostaw. Kontrola informacji, dzięki odpowiednim narzędziom i systemom, pozwala m.in. zarządzać zamówieniami i zasobami ludzkimi, nadzorować pracę całego magazynu (np. przyjmowanie towarów, przygotowywanie zamówień, wysyłka, gospodarowanie zapasami).
Ostatnie – przepływy finansowe – są równie istotne. Płynność finansowa jest niezbędna, aby firma mogła funkcjonować. Należy tym samym usprawniać przepływy administracyjne związane z obiegiem dokumentów (faktur, zamówień itp.), a także wymianę walut.
Prognozowanie popytu
Branża logistyczna rządzi się swoimi prawami, a jednym z nich jest sezonowość produktów. Oczywiście na wzmożone zainteresowanie czasami mają wpływ zdarzenia losowe, na które nie można się przygotować. Jest jednak wiele okoliczności, które – dzięki swojej cykliczności – pozwalają odpowiednio wcześnie uzupełnić zapasy w magazynach, aby przygotować się na zwiększony popyt. Halloweenowe akcesoria, świąteczne ozdoby, czy sprzęty narciarskie to tylko przykłady towarów, które największym zainteresowaniem cieszą się w konkretnych okresach roku.
Znając zmieniające się sezonowo zainteresowanie zakupami, można przewidzieć, w jakim czasie zapotrzebowanie na pracowników jest większe. Wczesna reakcja ułatwi intensywny czas pracy, a wystarczająco duża ilość rąk do pracy sprawi, że w magazynach rzadziej dochodzić będzie do opóźnień i przestojów.
Zoptymalizowany transport i magazynowanie
Kolejnym sposobem na zoptymalizowanie łańcucha dostaw jest odpowiedzialna spedycja, czyli planowanie (organizacja) transportu ładunków.
Pierwszym sposobem jest reorganizacja magazynu. Odpowiednie wykorzystanie przestrzeni składowania wymaga przede wszystkim przeanalizowania potrzeb. Do najprostszych kroków, jakie warto podjąć, jest podzielenie magazynu na sektory, wydzielenie miejsc/obszarów dedykowanych do przyjmowania, kompletowania i wydawania zamówień. Warto również ulokować najczęściej zamawiane przez klientów towary najbliżej strefy kompletowania, aby były zawsze pod ręką.
Druga kwestia dotyczy optymalizacji transportu. Należy upewnić się, czy wytyczone trasy przewozu rzeczywiście są tymi najkorzystniejszymi. Warto również zwrócić uwagę, czy kierowcy nie robią pustych przebiegów bez towaru. W takiej sytuacji firma ponosi jedynie koszty i nie zarabia. Pomocne w kontrolowaniu i organizowaniu przejazdów są wszelkie oprogramowania i sztuczna inteligencja, które wspierają spedytorów w ich pracy.
Podsumowanie
Logistyka jest obszarem o zasadniczym znaczeniu dla efektywności całego łańcucha dostaw. Wydajna logistyka przekłada się na efektywność kosztową, a wybór pewnego i doświadczonego dostawcy usług, na stabilność i płynność działalności. W Regesta SA łańcuch dostaw zawsze jest pod kontrolą. Dbamy o najdrobniejsze szczegóły w planowaniu Waszych wysyłek, organizacji procesów logistycznych.