Rozwój transportu i spedycji w Polsce

Poniedziałek, 01.03.2021
Rozwój transportu i spedycji w Polsce

W XXI wieku, w dobie wszechobecnej globalizacji, gdzie na naszych oczach toczy się rewolucja technologiczna – czwarta z kolei rewolucja przemysłowa – fundamentalnemu przeobrażeniu ulega niemal każda gałąź gospodarki, z TSL na czele. Jesteśmy świadkami przełomowych wydarzeń. Internet of Things, nanotechnologia, cyfryzacja, robotyka, pojazdy autonomiczne, rozwiązania chmurowe – szybkie tempo zmian nie oszczędza nawet usług transportowych i spedycyjnych. Prognozy dla tej branży na kolejne lata są niezwykle korzystne. Historia pisze się na naszych oczach. Wchodzimy w erę TSL 4.0.

Dokąd zmierza TSL (Transport-Spedycja-Logistyka)?

Oparta na ropie naftowej gospodarka globalna w kontekście paliw alternatywnych. Automatyzacja, cyfryzacja i digitalizacja sektora usług transportowych oraz spedycyjnych. Sharing economy oraz instant pricing w transporcie. Wzrost cyberbezpieczeństwa. Aż w końcu nowe możliwości zwiększające aktywność biznesową, w tym rozwój nowoczesnych miejsc pracy. Zmiany są nieuniknione. Innowacyjne rozwiązania stoją przed nami otworem. Wraz z rozwojem światowej gospodarki, wzrasta popyt na wysokojakościowe usługi transportowo-spedycyjne. Na przeszkodzie rozkwitu branży stoją pomniejsze bariery, możliwe do zlikwidowania w bardzo krótkim czasie. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj niedobór kierowców zawodowych, odczuwalny praktycznie w każdym zakątku świata – nie tylko w Polsce. Stosunkowo mało atrakcyjny zawód nie przyciąga młodych, zaś populacja aktywnych zawodowo truckerów gwałtownie spada. Kolejną istotną kwestią jest nasilająca się presja na względy ekologiczne. EKO rozwój wiąże się ze wzrostem kosztów rozbudowy. Wraz ze wspomnianym niedoborem pracowników wpływa na ograniczenie podaży powierzchni transportowej. Kluczem do sukcesu jest upowszechnienie się bezemisyjnych, autonomicznych technologii. Na to jednak musimy trochę poczekać. Nie sposób nie wspomnieć o nawarstwiających się problemach politycznych, ze szczególnym naciskiem na ochronę wewnętrznych rynków transportowych. Prawodawstwo poszczególnych krajów znacząco utrudnia racjonalną redystrybucję dostępnych, i tak już ograniczonych, zasobów. To natomiast przekłada się na wzrost kosztów transportowych, odczuwalnych głównie przez konsumenta. Doraźne działania, chociaż chwilowo skuteczne, nie są w stanie – przynajmniej w szerszej perspektywie czasu – zaspokoić stopniowo rosnącego popytu. Czy krwioobieg gospodarki, jak często nazywany jest transport, stanie się hamulcem jego rozwoju? Chociaż nierównowaga na rynku jest zauważalna, wciąż widać nadzieję.

Automatyzacja usług transportowych i spedycyjnych przyszłością branży

Z jednej strony niedobór, z drugiej nadmiar. Najnowsza rewolucja przemysłowa stopniowo wypiera potrzebę wzrostu zatrudnienia. Jest to szczególnie widoczne w przypadku usług spedycyjnych. Wykorzystanie danych do szybszego podejmowania lepszych decyzji oraz sprawniejszej alokacji zasobów – automatyzacja branży – zakłada zastąpienie jednostek komputerami. Chociaż transport jest w tym przypadku na szarym końcu – głównie ze względu na rozdrobnienie branży – unowocześnienie usług jest tylko kwestią czasu. Szczególnie ważna jest tutaj jeszcze szersza optymalizacja wydajności danych generowanych przez TSL. Systemy WMS, TMS, ERP, telematyki i lokalizatory, beacony, elektroniczne dokumenty, telefony komórkowe – to jedynie wierzchołek góry lodowej. Nadal pomijana jest ogromna ilość danych. Lepsze zmagazynowanie i przetworzenie przez odpowiednie algorytmy może przełożyć się na wydajniejsze wykorzystanie istniejących już zasobów, w tym floty transportowej. Przyszłość transportu plasuje się w niezwykle jasnych barwach.


Zgodnie z najnowszymi prognozami, kolejne lata przyniosą branży TSL wiele zmian. Początkiem reorganizacji usług spedycyjnych i transportowych będzie zmiana prawa nie tylko na poziomie krajowym, ale przede wszystkim międzynarodowym. Spadek przychodów i wzrost kosztów będą tylko chwilowe.

Rozbudowa sieci dróg szybkiego ruchu

Rozbudowa dróg w Polsce, w porównaniu z Europą Zachodnią, nie stoi na wysokim poziomie, lecz wciąż ulega poprawie. Każdego roku o kilkaset kilometrów infrastruktura drogowa jest poszerzana o drogi ekspresowe i sieć autostrad, co znacząco wpływa na polepszenie warunków pracy w transporcie drogowym. Modernizowane są też drogi wojewódzkie oraz lokalne, dzięki czemu dotarcie do punktu docelowego staje się coraz bardziej szybsze i komfortowe. Z całą pewnością korzysta na tym spedycja krajowa.

Regesta, od 26 lat zajmuje się transportem. Przez te wszystkie lata wypracowaliśmy swoje usługi na najwyższym poziomie, stale rónież staramy się reagować na zmieniające się warunki rynkowe. Dlatego zlecając nam transporty krajowe czy międzynarodowe, możecie być spokojni, że Wasz ładunek dotrze w miejsce docelowe na czas i przy zachowaniu najwyższych standardów.