W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Sztuczna inteligencja (AI) w transporcie

Piątek, 30.06.2023
Sztuczna inteligencja (AI) w transporcie

Dziś artykuł, który zaciekawi wszystkich miłośników sztucznej inteligencji i nie tylko, bo AI jest w ostatnich miesiącach gorącym tematem, który wciąż pozostaje na językach nie tylko ekspertów, ale również użytkowników Internetu. Tempo rozwoju sztucznej inteligencji zapiera dech w piersiach, a jednocześnie budzi pewne wątpliwości – czy AI nie zabierze pracy różnym specjalistom?


Na ten moment bycie „zastąpionym” przez sztuczną inteligencję raczej nam nie grozi, jednak jej coraz szersze zastosowania sprawiają, że może być bardzo użyteczna w wielu branżach, a jedną z nich jest transport.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Choć mogłoby się wydawać, że prace nad sztuczną inteligencją trwają od zaledwie kilku, może kilkunastu lat, w rzeczywistości nie jest ona nową ideą czy wynalazkiem. Terminu „sztuczna inteligencja” użył po raz pierwszy John McCarthy w 1956 roku. Od tamtej pory naukowcy zajmują się rozwojem AI (ang. artificial intelligence) na różnych płaszczyznach. Choć wiele osób odczuwa dyskomfort, myśląc o sztucznej inteligencji, nie do końca jest ona tym, co widzimy w popularnych filmach science fiction.


Jeśli chcemy krótko zdefiniować, czym jest sztuczna inteligencja, warto zwrócić uwagę na definicję zaproponowaną przez Kaplana i Haenleina. Według nich sztuczna inteligencja jest zdolnością systemu do prawidłowego interpretowania danych pochodzących z zewnętrznych źródeł nauki oraz wykorzystywania zdobytej wiedzy, w celu wykonania określonych zadań i osiągnięcia celów poprzez elastyczne dostosowanie.

Usługi spedycyjne i transportowe a AI – jak korzystać ze sztucznej inteligencji?

W usługach takich jak spedycja i przewóz towarów ilość generowanych danych jest ogromna i trudna do przyswojenia przez jedną osobę. Sztuczna inteligencja służy przede wszystkim do analizy danych i optymalizacji procesów. Pomaga wykrywać i rozszyfrowywać nowe trendy na rynku, a także planować oraz doprowadzać do perfekcji organizację transportu.


AI przede wszystkim pracuje szybciej i dokładniej niż człowiek. Zaczynając od samej organizacji przewozu – dzięki sztucznej inteligencji pracownik może sprawnie przeanalizować różne możliwości załadunku, oszacować koszty i czas realizacji zlecenia w zależności od wybranego środka transportu, sposobu załadunku, czy potencjalnej trasy. Programy bazujące na sztucznej inteligencji, na podstawie dostępnych dla firmy form przewozu, wymiarów, masy czy ilości towaru, pozwalają przeanalizować wszystkie dostępne opcje transportu i wybrać najlepszą, a także najbardziej opłacalną z nich.


Sztuczna inteligencja pomoże również wybrać najbardziej opłacalną trasę przewozu. Pozwoli zaplanować przejazd z ominięciem zamkniętych drogi oraz wspomoże wybór optymalnej drogi. Niektóre z systemów wspomagają spedytorów również w czasie rzeczywistym. Jeśli na drodze, po której jedzie ciężarówka, zdarzy się wypadek czy zator, z pomocą AI można szybko wyznaczyć trasę alternatywną.

Czy warto inwestować w sztuczną inteligencję?

Sztuczna inteligencja rozwija się niezwykle prężnie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie zwolniła tempo. Można przypuszczać, że będzie nam towarzyszyć w coraz większej liczbie dziedzin życia, również w pracy. Inwestowanie w AI w branży TSL może okazać się przydatną i opłacalną drogą rozwoju firmy.


Zaletą sztucznej inteligencji jest przede wszystkim jej niezawodność. Oczywiście Internet pełen jest dziwnych i niekiedy karykaturalnych czy niepoprawnych tworów przygotowanych przez AI, które miałyby umniejszać „umiejętnościom” sztucznej inteligencji. Należy jednak zaznaczyć, że technologia ta wciąż jest ulepszana i rozwijana. Wracając do jej niezawodności – sztuczna inteligencja nie popełnia błędów spowodowanych zmęczeniem, wypaleniem zawodowym czy nieuważnością. W tej kwestii ma przewagę nad człowiekiem, który przytłoczony nadmiarem obowiązków może się po prostu pomylić. Wsparcie pracownika systemami AI ułatwi i usprawni jego pracę, dzięki czemu stanie się bardziej wydajny.


Podsumowanie

Stoimy u progu znacznych zmian, jakie ciągle zachodzą w naszym otoczeniu społeczno-biznesowym w wyniku upowszechnienia się zaawansowanych technologii AI.
W Regesta SA bacznie przyglądamy się temu wszystkiemu i doskonale wiemy, że odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych, w tym AI, będzie w przyszłości wpływało m.in. na poprawę wydajności i bezpieczeństwa systemów transportowych, czy na optymalizację tras i harmonogramów dostaw.