O dobrostan pracowników warto zatem dbać. Pozostaje pytanie, jakie cechy ma sprzyjająca temu kultura pracy.
Usługi transportowe i spedycyjne należą do branży prężnie i dynamicznie rozwijającej się, jednocześnie opierają się na pewnych stałych i niekiedy niezmiennych zasadach. Choć w pierwszej chwili brzmi to niewykonalnie, takie połączenie jest możliwe. Intensywny wzrost branży TSL ma miejsce nie tylko dzięki zwiększonemu popytowi na usługi, ale również dobrej organizacji pracy. FIFO i FEFO to popularne strategie służące do wyceny i segregacji produktów, a także zarządzania zapasami. Zastosowanie stabilnych i dobrze sprawdzonych metod takich jak FIFO i FEFO umożliwia maksymalizowanie zysków i ograniczenie kosztów związanych ze stratami. Warto zatem wiedzieć, na czym dokładnie polegają strategie.
Słowo fracht pochodzi z języka niemieckiego (niem. Fracht) i początkowo odnosiło się jedynie do transportu towarów drogą morską. Jednak wraz z upływem czasu tego pojęcia zaczęto używać również w kontekście innych form przewozu. Dziś fracht jest nierozerwalnie kojarzony przede wszystkim z transportem drogowym.
Procedury celne stanowią nieodłączny element branży TSL. Wiedzą o tym wszyscy, którzy podjęli się importu lub eksportu towarów z zagranicy. I choć świadcząc usługi transportowe i spedycyjne w Polsce lub w Unii Europejskiej nie trzeba martwić się kwestią cła, to przy przekraczaniu granic europejskiej wspólnoty, należy przygotować się na procedury celne.
Usługi transportowe i spedycyjne nierozerwalnie wiążą się z różnymi zjawiskami mogącymi wpływać na efektywność i koszty wykonywanych operacji. Jednym z najpowszechniej występujących jest efekt byczego bicza, który zazwyczaj spowodowany jest niedoszacowaniem zapotrzebowania na produkty. Co ważne, nie ma on nic wspólnego z sezonowością towarów, a jest związany z podejmowaniem niepoprawnych decyzji dotyczących popytu.
Port Gdańsk jest aktualnie największym polskim portem, ale jego historia sięga aż XIV wieku. Już wtedy był istotnym punktem dla międzynarodowego handlu i przemysłu.
Dzięki stałemu rozwojowi w 2023 roku był jednym z największych europejskich portów. Ostatnie lata są szczególne pod kątem sukcesywnego wzrostu przeładunku. W 2021 roku przeładowano tam 53,2 mln ton, w 2022 68,2 mln ton, a w 2023 aż 81 mln ton. Dane te pokazują, jak dynamicznie rozwija się działalność Portu Gdańsk, oraz jak istotny jest on dla handlu w Środkowej i Wschodniej Europie.
Dziś gospodarka morska odgrywa kluczową rolę. Spedycja chętnie wykorzystuje transport morski jako środek przewozu towarów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2020 roku podawało, że już niemal 90% towarów w handlu międzynarodowym transportowanych jest drogą morską, co czyni żeglugę podstawą łańcucha dostaw. Transport morski jest zatem niezwykle istotnym aspektem światowej gospodarki.
Transport morski ma wiele zalet, dlatego też stanowi główną formę przewozu towarów. To niezwykle ekonomiczny sposób transportowania dóbr, szczególnie chętnie wykorzystywany na długich trasach. Należy zatem przewidywać, że udział przewozów morskich w międzynarodowym łańcuchu dostaw będzie wciąż rósł.
Planowanie transportu to wieloetapowy proces będący podstawowym elementem sprawnego przepływu towarów. Poprawna logistyka i spedycja są niezbędne do dobrej organizacji procesu transportowego. Zanim jednak towary zostaną przewiezione z punktu A do punktu B, transport należy zaprojektować poprzez przeanalizowanie potrzeb i wymagań konkretnego kontrahenta.