Proces logistyczny – definicja
Zadaniem procesu logistycznego jest realizacja założonego celu, a całość zintegrowanych działań składa się na tzw. system logistyczny.
Podstawowe procesy logistyczne wchodzące w skład systemu logistycznego to:
• transport (np. wybór rodzaju/środków transportu, tworzenie sieci przewozu, ustalanie harmonogramu),
• kształtowanie poziomu i struktury zapasów (np. sformułowanie polityki zapasów, opracowanie prognoz sprzedaży),
• logistyczna obsługa klienta (ustalenie pożądanego poziomu obsługi klienta i zakresu jego potencjalnych potrzeb),
• magazynowanie (określenie zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, projektowanie rozmieszczenia zapasów w magazynie, przyjmowanie, komplementacji i wydawanie materiałów),
• gospodarka opakowaniami (wybór opakowań).
Niekiedy wymienia się również proces taki jak zasilanie stanowisk pracy, które polega na dostarczaniu materiałów i surowców pomiędzy stanowiskami lub magazynami.
Proces logistyczny w praktyce
Możliwe są zatem co najmniej dwie ścieżki:
- samodzielna obsługa procesów logistycznych,
- oddelegowanie obowiązków profesjonalnym firmom.
Dlaczego usługi transportowe i spedycyjne potrzebują dobrego procesu logistycznego?
Za dobrze zaplanowanym systemem logistycznym kroczy wiele zalet. Są to m.in. optymalizacja czasu i kosztów wykonania zlecenia, a także zapobieganie opóźnieniom i brakom magazynowym, czy zwiększenie efektywności przepływu materiałów. Starannie zorganizowany proces logistyczny przyczynia się również do wzrostu zadowolenia klientów, którzy otrzymują zamówiony towar czy materiały w przewidywanym wcześniej czasie.
W stworzeniu konstruktywnego i spójnego systemu logistycznego pomaga zasada 7R (ang. 7 Right) niekiedy tłumaczona na język polski jako 7W. Pomaga ona w ustaleniu postępowania z towarem tak, aby zrealizować ustanowione cele działalności przedsiębiorstwa:
• right product – właściwy produkt,
• right quantity – właściwa ilość,
• right condition – właściwy stan/jakość,
• right place – właściwe miejsce,
• right time – właściwy czas,
• right customer – właściwy klient,
• right price – właściwa cena/koszt.
Podsumowanie
Zapraszamy do współpracy.