W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Na czym polega outsourcing usług logistycznych – jego wady i zalety?

Niedziela, 15.01.2023
Na czym polega outsourcing usług logistycznych – jego wady i zalety?

Przedsiębiorstwa świadczące usługi transportowe i logistyczne to ogromna i zróżnicowana grupa. Ich praca i doświadczenie są nieocenione – ułatwiają i usprawniają działanie wielu biznesów. Ta współpraca pomiędzy logistykami a przedsiębiorcami – właścicielami mniejszych działalności – często umożliwia im rozwój działalności i sprawną dystrybucję produktów.


Jedną z usług, jaką oferują przedsiębiorstwa logistyczne, jest outsourcing. Skorzystanie z pomocy doświadczonych logistyków czy spedytorów to sposób na optymalizowanie kosztów i budowanie przewagi nad konkurencyjnymi biznesami.
 

 
Czym jest outsourcing?

Outsourcing usług logistycznych oznacza oddelegowanie zewnętrznej firmie całości lub części zadań i funkcji związanych z logistyką. W zakres obowiązków firm świadczących takie usługi wchodzi m.in.:
• znakowanie produktów etykietami,
• wymiana wadliwych lub uszkodzonych opakowań,
• magazynowanie produktów,
• uzupełnianie zapotrzebowania na produkty/materiały,
• dystrybucja i transport,
• pakowanie i sortowanie towarów,
• realizacja zamówień: kompletowanie i wysyłka do adresatów,
• obsługa zwrotów i reklamacji,
• usługi celne,
• utylizacja odpadów.


Przekazanie obowiązków ma na celu nawiązanie współpracy z zewnętrznym podmiotem, którego pomoc przyniesie przedsiębiorcy korzyści. Przede wszystkim zdejmie z jego barków część obowiązków i pozwoli skupić się na tym, co ważne dla rozwoju i prowadzenia działalności. Oczywiście przedsiębiorca może oddelegować zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmie jedynie niektóre z wymienionych powyżej zadań. Zakres wykonywanych czynności zależy od indywidualnych potrzeb i oferty firm logistycznych.


Wady i zalety outsourcingu

Outsourcing, jak wiele innych usług zlecanych zewnętrznym firmom, pociąga za sobą zarówno zagrożenia, jak i korzyści. Choć te pierwsze mogą być szczególnie zniechęcające, warto pamiętać, że w tym przypadku słowem, które trafniej określa wady idące w parze z outsourcingiem, jest „ryzyko”.


Ryzyko

Zagrożenie zagrożeniu nierówne – niektóre mogą wydawać się bardziej powszechne, inne z kolei abstrakcyjne i wręcz anegdotyczne. Ryzyko ich wystąpienia należy rozważać bardzo indywidualnie. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której coś, co dla przedsiębiorcy A będzie ryzykiem i wadą, dla przedsiębiorcy B okaże się nieistotne lub nawet pożądane.


Do najpowszechniejszych zagrożeń związanych z outsourcingiem należą:
• nawiązanie współpracy z niekompetentnym, nierzetelnym partnerem – choć w takiej sytuacji wyjściem jest rozwiązanie umowy, zdarzenie może nieść za sobą zarówno wiele stresu, jak i strat finansowych i wizerunkowych,
• zmniejszenie lub brak kontroli nad wykonywanymi pracami magazynowymi czy wysyłkowymi.
Czymś, co może wystąpić w przypadku dużych przedsiębiorstw decydujących się na współpracę z zewnętrznym podmiotem, jest obawa pracowników o redukcję etatów. Mogą oni czuć, że ich dotychczasowe stanowiska są zagrożone, a wiszące nad nimi widmo zwolnienia sprawi, że motywacja do pracy zniknie, a oni sami zaczną rozglądać się za nowym pracodawcą.


Korzyści

Na szczęście lista korzyści, jakie niesie za sobą outsourcing, jest dłuższa i bardziej realna niż potencjalne zagrożenia, które – jak już wspomniano – są bardzo specyficzne. Wśród zalet outsourcingu można znaleźć, m.in.:
• optymalizację, a nawet redukcję wydatków związanych np. z magazynowaniem,
• poprawę płynności działań spedycji, która jest w rękach wykwalifikowanych specjalistów,
• większą kontrolę nad budżetem – możliwość inwestycji zaoszczędzonych środków,
• korzystanie z zasobów, wiedzy i umiejętności dotychczas niedostępnych dla przedsiębiorstwa,
• większą konkurencyjność na tle innych firm,
• odciążenie od natłoku obowiązków związanych z procesami logistycznymi i przekierowanie zasobów np. na zarządzanie firmą, działania marketingowe,
• poprawa jakości obsługi klienta.


Outsourcing polecany jest w szczególności mniejszym biznesom, które nie posiadają lub nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie kadry wyspecjalizowanej w spedycji i logistyce. To właśnie ci przedsiębiorcy odczują najwięcej korzyści związanych z oddelegowaniem obowiązków na zewnętrzne firmy.