Nowoczesne technologie w branży TSL – jakie są?

Wtorek, 15.11.2022
Nowoczesne technologie w branży TSL – jakie są?
Dlaczego warto inwestować w nowoczesne technologie?

Jest kilka ogólnych zalet, które można przyporządkować do większości systemów i technologii wspierających pracowników branży TSL. Pierwszą i zdaje się najważniejszą korzyścią, jest usprawnienie wszelkich procesów zachodzących w firmie – od kontaktu z klientem, przez transport, po odbieranie przesyłek. A to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów działalności. Nie bez znaczenia jest także zwiększenie bezpieczeństwa, zarówno przedsiębiorstwa, jak i kontrahentów i załadunków.


Ze względu na przekazanie sterów nad wieloma żmudnymi zadaniami programowi, zmniejsza się ryzyko popełnienia błędów, które w swoich konsekwencjach bywają niezwykle kosztowne. Nowoczesne technologie podsuwają użytkownikom wiele cennych rozwiązań optymalizujących pracę, a co za tym idzie – wspomagających zarządzanie i rozwój działalności.


Bez systemu TMS ani rusz!

System informatyczny TMS, czyli Transportation Managment System pozwala wspierać procesy planowania, monitorowania i rozliczania oraz umożliwia zarządzanie flotą, dlatego dedykowany jest działalnościom, które posiadają własne środki transportu. Niewątpliwą zaletą tej technologii jest dostęp do danych w czasie rzeczywistym.
Celem TMS jest polepszenie funkcjonowania działalności i poprawienie terminowości przewozów, a także zmniejszenie kosztów. System ma za zadanie wspomóc pracownika w optymalnym wykorzystaniu pojazdów i ich powierzchni załadunkowej, dzięki czemu możliwe jest zredukowanie pustych przejazdów.


Zbieranie informacji o klientach

Jednym z aspektów działalności, nad jakimi pieczę trzyma spedycja, jest gromadzenie danych o klientach. Zadanie już na pierwszy rzut oka wydaje się żmudne i czasochłonne, a pełni ważną funkcję w kontakcie z kontrahentami. Na szczęście nowoczesne technologie oferują kilka systemów, które usprawniają gromadzenie danych.

Pierwszy z nich to CRM, czyli system Zarządzania Kontaktami z Klientem (ang. Customer Relationship Managment). Umożliwia tworzenie „historii” współpracy z danym przedsiębiorstwem, czy indywidualnym klientem. System ma za zadanie archiwizować i porządkować informacje o ruchach i aktywności działalności, dzięki czemu usprawnia i poprawia komunikację między pracownikami firmy. CRM poddaje gromadzone dane analizom i na ich podstawie tworzy nowe strategie dla działalności. Pozwala również budować charakter przedsiębiorstwa i indywidualną, długotrwałą relację z poszczególnymi klientami.


Drugim, równie przydatnym narzędziem jest Temida. System analizuje niemal 3000 zmiennych pobranych z ogólnodostępnych źródeł i płatnych katalogów, a na podstawie otrzymanych wyników weryfikuje wiarygodność klienta i przewiduje jego wypłacalność z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Tak innowacyjne działanie pozwala zmniejszać ryzyko współpracy z nieuczciwym kontrahentem, a co za tym idzie – zwiększa bezpieczeństwo i stabilność finansową firmy. Planowanie nigdy nie było tak proste.

WMS (ang. Warenhouse Managment System), czyli Magazynowy System Informatyczny jest programem niezwykle przydatnym, ponieważ usprawnia wszelkie procesy związane z magazynowaniem, które odbywają w danej lokacji. Polecany jest w szczególności działalnościom przyjmującym i wydającym duże ilości przesyłek, ale sprawdzi się również w mniejszych przedsiębiorstwach. Pozwala koordynować i planować prace magazynowe, kontrolować stan magazynu oraz sprawnie zarządzać ruchem produktów. WMS umożliwia także szybką i bezbłędną lokalizację towarów na terenie obiektu.


WMS doskonale sprawdzi się w duecie z MRP lub jego rozwinięciem, czyli systemem ERP albo DRP (Distribution Resource Planning). MRP, czyli Material Requirements Planning jest programem, który w oparciu o informacje o stanach magazynowych, zamówieniach, aktualnej i planowanej produkcji pozwala nie tylko kontrolować rzeczywisty stan magazynu, ale również planować zapotrzebowanie na materiały. Wykorzystywanie systemu umożliwia dbanie o ciągłą dostępność surowców i stałość wytwarzania oraz utrzymanie jak najniższego poziomu ilości zmagazynowanych towarów. Ułatwia również składanie zamówień, a także wspomaga wyznaczanie realnego harmonogramu produkcji, dzięki czemu zwiększa się efektywność przedsiębiorstwa.

 

Połączenie Systemu WMS z ERP (ang. Enterprise Resource Planning) pozwala efektywniej zarządzać całością zasobów przedsiębiorstwa – nie tylko materiałami i zaopatrzeniem, ale również pracownikami i finansami. W skład ERP wchodzą również inne moduły odpowiedzialne np. za śledzenie realizowanych dostaw, logistykę, transport czy sprzedaż.