W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Jak wygląda proces logistyczny w transporcie ponadgabarytowym?

Niedziela, 30.10.2022
Jak wygląda proces logistyczny w transporcie ponadgabarytowym?
Czym jest transport ponadgabarytowy?

Transport ponadgabarytowy zwany jest również wielkogabarytowym czy nienormatywnym. Według Ustawy o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. pojazd nienormatywny to pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi, wymiary lub rzeczywista masa całkowita są większe od dopuszczalnych norm przewidzianych w przepisach Ustawy. Co ważne, zapis ten odnosi się do pojazdów z załadunkiem, jak i bez niego. Zazwyczaj o ładunkach wielkogabarytowych mówi się, gdy pojazd wraz z towarem przekracza:
• 16,5 metra całkowitej długości,
• 2,5 metra szerokości,
• 4 metry wysokości,
• 42 tony ciężaru całkowitego.


Wielki załadunek, wielkie wyzwanie – spedycja towarów nienormatywnych

Organizowanie i planowanie przewozu towarów ponadgabarytowych nieco różni się od transportu standardowego załadunku. Choć cele operacji pozostają takie same, niektóre etapy wymagają od pracowników więcej uwagi. Najważniejszym z nich staje się odpowiednie zaplanowanie trasy.
Logistycy muszą dokładnie przeanalizować możliwe warianty drogi, w tym panujące na trasach warunki. Istotne stają się takie szczegóły jak dopuszczalna masa całkowita pojazdów na różnych drogach, ukształtowanie terenu, nawierzchnia i szerokość jezdni, a także wytrzymałość mostów. Należy również zwrócić uwagę na natężenie ruchu na danej trasie i elementy drogowe takie jak ronda, wiadukty, tunele czy wysepki. Drobiazgowe przeanalizowanie trasy jest kluczowe dla sprawności i efektywności przewozu.


Krokiem niemniej ważnym, a wykonywanym jeszcze przed planowaniem trasy, jest dostosowanie formy i drogi transportu do przewożonego towaru. Spedytor musi zadać sobie pytanie, czy najbardziej efektywny będzie przejazd drogą lądową a może morską? Musi również wybrać odpowiedni pojazd przewożący ładunek ponadgabarytowy i sprawdzić jego ładowność. Do jego obowiązków należy także zadbanie o procedurę załadunku i rozładunku – zatrudnienie lub oddelegowanie odpowiedniego, wykwalifikowanego zespołu i dostarczenie maszyn koniecznych do wykonania tej operacji. Podczas załadunku szczególnej uwagi wymaga optymalne rozmieszczenie towaru, a także zabezpieczenie go i oznaczenie pojazdu.


Po zaplanowaniu trasy należy zwrócić się do odpowiednich instytucji i uzyskać pozwolenie na transport nienormatywny. W zależności od ładunku (podzielny lub niepodzielny) i rodzaju drogi przewóz kwalifikuje się do jednej z VII kategorii. Poszczególne kategorie wymagają uzyskania pozwolenia na przejazd pojazdu lub zespołu pojazdów przekraczającego normy, wydawanego przez odpowiednie organy. Może to być Starosta, Główna Inspekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządca Drogi czy Naczelnik Urzędu Celnego – dokładne informacje znajdują się w Załączniku nr 1 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.


Kolejnym wyzwaniem, z jakim mierzą się spedytorzy i logistycy, jest wybranie właściwego kierowcy. Musi to być osoba z dużym doświadczeniem, potrafiąca prowadzić pojazd o ponadprzeciętnych rozmiarach. Zazwyczaj konieczne jest również wykorzystanie pilota, który porusza się kilkadziesiąt metrów przed pojazdem z załadunkiem i ocenia warunki oraz bezpieczeństwo na drodze. Sposób pilotowania normowany jest w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 roku w sprawie pilotowanie pojazdów nienormatywnych.


Transport wielkogabarytowy w praktyce

Usługi transportowe i spedycyjne najczęściej mają do czynienia z załadunkiem ponadgabarytowym przy przewozie maszyn rolniczych, ciężkiego sprzętu budowlanego, urządzeń i maszyn wykorzystywanych w przemyśle i na halach produkcyjnych, a także elementów konstrukcyjnych tychże hal oraz magazynów. Niekiedy koniecznie jest przewiezienie również elementów infrastruktury i konstrukcji przemysłowych.


Często transport nienormatywny odbywa się w godzinach nocnych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy. Ma to na celu zwiększyć bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, a także usprawnić i ułatwić przejazd.