W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Branża TLS w 2021 roku

Poniedziałek, 01.02.2021
Branża TLS w 2021 roku
Branża transportowa TSL w 2021

Pandemia trwa już prawie rok i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. Ministerstwo Zdrowia nie informuje o zbyt wielu pozytywnych dla przedsiębiorców rozporządzeniach. Kolejne etapy odmrażania gospodarki wcielane są bardzo powoli, a najnowsze doniesienia z sektora TSL niestety nie są optymistyczne. W Polsce podjęto decyzje mające – przynajmniej teoretycznie – ułatwić przedsiębiorcom walkę z kryzysem spowodowanym lockdownem, jednak problemem może być sytuacja w innych krajach. Nie każde państwo ma szczyt pandemii za sobą. Jak wobec tego klaruje się najbliższa przyszłość branży transportowej?
 

Lockdown uderza w transport

Nie tylko krajowa, ale przede wszystkim międzynarodowa kwarantanna szczególnie mocno dotknęła transport pasażerski. Firmy specjalizujące się w przewozach osób odnotowały spadek obrotów nawet do 97%. Mocno ucierpiały również usługi transportowe i spedycyjne. Zamknięcie fabryk, magazynów oraz centrów dystrybucyjnych przełożyło się na spadek ilości wolumenów transportowych. Wiele firm straciło kluczowych, stałych klientów. Nieskuteczność tarcz antykryzysowych przełożyła się na masowe zwolnienia pracowników, nawet wśród rynkowych gigantów. Zmniejszeniu uległ poziom sprzedaży hurtowa towarów. Koronawirus osłabił nie tylko najmniejszych graczy rynkowych, ale również firmy z wieloletnią tradycją i ugruntowaną pozycją.
 

Brexit stał się faktem

Blisko 5 lat czekano na umowę regulującą proces opuszczenia przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej. W końcu, pod koniec grudnia ubiegłego roku, doszło do liczącego prawie 2000 stron porozumienia, które oznacza dla przewoźników nowe procedury handlowe, graniczne oraz wizowe. Wydaje się, że najlepiej na nowym układzie sił w Europie wyszły firmy specjalizujące się w transporcie towarów na Wyspy. Wiele przedsiębiorstw świadczących okazyjnie usługi spedycyjne w te rejony po prostu z nich zrezygnowało. Brak przepustowości na granicy Francji i Anglii może stanowić teraz pewne utrudnienie. Specjaliści szacują jednak, że wszystko wróci do normy sprzed Brexitu w ciągu kilku miesięcy, więc zarówno regularny transport, jak i spedycja na nim nie ucierpią. W perspektywie czasu może nawet dojść do rozwoju przedsiębiorstw jeżdżących wyłącznie do Anglii.
 

Nowy Jedwabny Świat nadzieją dla polskiego transportu

Niepohamowany wręcz rozwój chińskiej gospodarki doprowadził do równie gwałtownego eksportu towarów z Azji do krajów Europy. Ceny frachtu morskiego wzrosły, a zapotrzebowanie na transport towarów drogą morską stało się tak duże, że aż niemożliwe do zrealizowania przez dotychczasową flotę. Taka sytuacja jest niezwykle korzystna dla przedsiębiorców specjalizujących się w przewozach drogowych. Jednak chiński rząd – przygotowując się do dalszej ekspansji – zaplanował na rok 2021 program dopłat do frachtów realizowanych drogą kolejową. Wiele krajów rozpoczęło rewitalizację dróg wchodzących w skład nowego „Jedwabnego Szlaku”. Przewoźnicy prześcigają się w ofertach, kusząc klientów krótkim czasem wykonania usługi. Niektórzy obiecują transport na linii Chiny-Polska już wciągu 10 – 14 dni.
 

Na koniec: kilka słów o Pakiecie Mobilności

Pakiet Mobilności – nowa dyrektywa regulująca przepisy transportu drogowego – wejdzie w życie już w lutym 2022 roku. Polskie firmy transportowe mają rok, aby przygotować się do nowych realiów. Przyszłe prawodawstwo uwzględnia kwestie takie jak delegowanie pracowników w transporcie czy rozliczanie diet i ryczałtów.
Coraz głośniej mówi się również o pojazdach autonomicznych. Rok 2021 ma być przełomowy w kwestii rozwoju technologicznego tego sektora, ale nie należy spodziewać się na ulicach Europy zbyt wielu pozbawionych kierowcy samochodów, mimo że ciężarówki autonomiczne zagościły już na drogach amerykańskich. Testuje je m.in. firma UPS.
Skutkiem nowej dyrektywy - może być jeszcze, większe przyspieszenie cyfryzacji w transporcie. Dlaczego?

Rok 2021 pod znakiem cyfrowych rozwiązań do transportu

Na początku artykułu, wspominaliśmy o wielu zmianach, które znacznie przyspieszają na skutek wydarzeń, jakie miały miały miejsce w poprzednim roku. Okazało się też, że rynek e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Według danych z Izby Gospodarki Elektronicznej, już 73 procent osób robi zakupy przez Internet. Względem poprzedniego roku odnotowany został wzrost o 11 punktów procentowych. Pandemia pokazała wielu osobom wygodę i możliwości robienia zakupów na własnym komputerze w zaciszu własnego domu. Przełożyło się to na branżę przewozu towarów. Wzrosło zapotrzebowanie na usługi kurierskie, a także na firmy przewozowe, które są w stanie współpracować z gigantami e-commerce. Szybka oraz prosta analiza, różnych informacji jest możliwa dzięki narzędziom telematycznym (telekomunikacyjnym i informatycznym) oraz systemom TMS. Ułatwiają one monitorowanie i zarządzanie, dostępnych środków transportu.

Firma Regesta S.A na co dzień pracuje w oparciu o takie właśnie systemy, tak by dostarczyć Państwa załadunek zawsze na czas.