W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Czym jest jazda w podwójnej obsadzie?

Poniedziałek, 30.05.2022
Czym jest jazda w podwójnej obsadzie?
Dwóch kierowców w jednej szoferce

W Internecie można znaleźć różne definicje jazdy w podwójnej obsadzie, niestety niektóre z nich są niezwykle skomplikowane, a przez ich prawniczy język trudno zrozumieć, do czego się odnoszą. Tę sytuację dość zrozumiale tłumaczy Rozporządzenie WE 561/2006, w którym można przeczytać, że

„załoga kilkuosobowa oznacza sytuację, w której w trakcie każdego okresu prowadzenie pojazdu między dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu […]”.

Upraszczając definicję, można stwierdzić, że jazda w podwójnej obsadzie oznacza konieczność niemalże stałej obecności przynajmniej dwóch kierowców w kabinie pojazdu, w czasie pracy i odpoczynku.

Czym różni się jazda w podwójnej obsadzie od pojedynczej?

Oprócz oczywistej różnicy między jazdą w pojedynczej a podwójnej obsadzie, jaką jest stała obecność drugiego kierowcy, modele te różnią się głównie organizacją czasu pracy i odpoczynku, a także wydłużeniem dobowego okresu rozliczeniowego z 24 do 30 godzin.

Należy jednak pamiętać, że aby skorzystać z wydłużonego okresu rozliczeniowego obaj kierowcy muszą przebywać w szoferce przez cały czas razem. Dopuszczalne jest dołączenie drugiego kierowcy w ciągu godziny od rozpoczęcia transportu. Żaden z nich nie może jednak opuścić miejsca pracy wcześniej – do bazy muszą dotrzeć razem. Innym warunkiem jest konieczność restrykcyjnego przestrzegania czasu przeznaczonego na pracę i odpoczynek.

Jak zatem wygląda praca w podwójnej obsadzie? Przez 4,5 godziny ciężarówkę prowadzi jeden kierowca, następnie zamieniają się miejscami, przekładają karty w tachografie i przez kolejne 4,5 godziny za kierownicą siedzi drugi kierowca, a kierowca-pasażer pozostaje w dyspozycji, czyli odbywa przerwę w jeździe ciągłej. Dzienny czas pracy kierowcy, tj. prowadzenia samochodu, nie może przekraczać 9 godzin. Dwa razy w tygodniu możliwe jest jego wydłużenie do 10 godzin przypadających na każdą osobę.

Wady i zalety podwójnej obsady

Trudno mówić o modelu jazdy w podwójnej obsadzie bez uwzględnienia wad i zalet takiego trybu pracy. Choć wiąże się ona z kilkoma niedogodnościami, ale można wyróżnić równie wiele towarzyszących jej plusów.

Największą wadą, na którą skarżą się kierowcy, jest przemęczenie związane z bardzo intensywnym trybem pracy. Ze względu na ciągłą obecność drugiej osoby doskwiera im również brak prywatności. Podwójna obsada zwiększa również koszty, jakie musi wziąć pod uwagę spedycja. Czas, który kierowca dyspozycyjny spędza w szoferce, należy uwzględnić w jego wynagrodzeniu – firmy transportowe zazwyczaj oferują pracownikom od 50 do 100% stawki godzinowej. Dla pracownika jest to korzystna sytuacja, jednak pracodawca zmuszony jest ponieść większe koszty. Nie oznacza to jednak, że jest to dla niego całkowicie niekorzystna sytuacja.

Jazda w podwójnej obsadzie wiąże się również z wieloma zaletami. Jest to doskonały sposób na przyuczenie młodego, niedoświadczonego kierowcy, który zdobędzie praktyczne umiejętności pod okiem starszego stażem pracownika. Taki tryb pracy jest również bezpieczniejszy zarówno dla przewożonego ładunku, jak i dla kierowców, którzy łatwiej poradzą sobie z rozwiązywaniem problemów czy z przeładunkiem.

Dzięki podwójnej obsadzie możliwe jest wydłużenie dobowego okresu rozliczeniowego do 30 godzin, co oznacza, że kierowcy mogą jechać aż przez 18-20 godzin dziennie. Tak długi czas pracy sprawia, że szybciej pokonują długie dystanse, co jest szczególnie ważne, jeśli firmie zależy na ekspresowej realizacji zlecenia.

Podsumowanie

Nasi kierowcy stanowią najliczniejszą grupę pracowników REGESTA S.A. To dzięki ich oddaniu i zaangażowaniu w pracę możemy odnosić sukcesy jako firma.

Aktualnie zatrudniamy 320 kierowców. Wielu z nich jest z nami od początku działalności. W naszej firmie pracują też kolejne pokolenia kierowców, a nawet małżeństwa. Najmłodszy Kierowca ma 22 lata, najstarszy 67 lat. Za kierownicą jednego z naszych aut, można zobaczyć także sympatyczną, młodą kobietę, która każdego dnia udowadnia, że praca kierowcy to nie tylko zajęcie dla mężczyzn.