Zapytaj o cenę

Bezpieczeństwo w transporcie

Piątek, 15.01.2021
Bezpieczeństwo w transporcie

Bezpieczeństwo w transporcie to niezwykle szerokie zagadnienie, na które składa się wiele czynników. Kluczowe dla klientów firm spedycyjnych są trzy z nich:

  • ubezpieczenia,
  • certyfikaty,
  • zabezpieczenie ładunku.

Poza aspektami wymaganymi prawnie, każdy spedytor zobowiązany jest do przestrzegania wewnętrznego regulaminu, którego wybrane punkty również warunkują bezpieczeństwo składowanego czy przewożonego towaru.

  1. Transport: ubezpieczenia w transporcie drogowym

W transporcie – zarówno krajowym jak i międzynarodowym – przodują trzy główne ubezpieczenia: OC przewoźnika, OC spedytora oraz ubezpieczenie CARGO. To ostatnie, dodatkowo podzielić można na CARGO krajowe oraz CARGO ICC międzynarodowe.

  • OC przewoźnika – nieobowiązkowe, aczkolwiek wysoce pożądane ubezpieczenie, stanowiące zabezpieczenie finansowe firmy. Niegdyś mało popularne, teraz nierzadko warunkuje współpracę z danym kontrahentem. Jakość ubezpieczenia OC przewoźnika zależy od zakresu ochrony ubezpieczyciela. Ta natomiast, różni się w zależności od kosztów. Nadmienić należy, że dostępne na rynku narzędzia finansowe mają wiele obostrzeń. Im więcej zapłacisz, tym na lepszą i szerszą ochronę możesz liczyć.
  • OC spedytora – rozwiązanie mające na celu chronić spedytora przed błędami powstałymi w czasie transportu: np. niewłaściwe wykonanie dokumentacji celnej, rażące niedbalstwo, nieterminowe podstawienie transportu do załadunku. Produkt ten chroni firmę przed nieprawidłowym wykonaniem postanowień zawartych w umowie spedycyjnej.
  • Ubezpieczenie CARGO – produkt przeznaczony dla właścicieli towarów. Dodatkowa ochrona obejmująca swoim zakresem wszelkiego rodzaju szkody, począwszy od miejsca załadunku, poprzez transport i przeładowanie, a skończywszy na miejscu rozładunku. CARGO uwzględnia zdarzenia losowe np. warunki pogodowe (uderzenia pioruna), kradzieże czy pożary.
  1. Usługi transportowe i spedycyjne: certyfikaty usprawniające prowadzenie biznesu

Odpowiednie certyfikaty stanowią swojego rodzaju potwierdzenie bezpieczeństwa świadczonych przez firmę usług transportowych i spedycyjnych. Chociaż nie są obowiązkowe, bez nich konkurowanie na rynkach międzynarodowych jest praktycznie niemożliwe. Szczególnie istotne są tutaj:

  • ISO 9001 – norma określająca wymagania dla Systemu Zarządzania Jakością w firmie. W porównaniu do starszych norm, kładzie ogromny nacisk na bezpieczeństwo towarów w transporcie.
  • ISO 28000 – norma potwierdzająca zdolność firmy do zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa powierzonych jej towarów. Certyfikat ten, chociaż mało popularny, jest niezbędny w usługach transportowych i spedycyjnych, bowiem stanowi gwarant bezproblemowej dostawy towaru.
  • AEO - Authorised Economic Operator nie jest certyfikatem, a specjalnym statusem upoważnionego przedsiębiorcy. Nadawany przez Izbę Administracji Skarbowej, znacząco upraszcza procedury celne.
  1. Spedycja krajowa i międzynarodowa: jak zabezpieczyć ładunek

Spedycja oraz transport rządzą się swoimi prawami. Szczególnie istotne jest odpowiednie zabezpieczenie przesyłek – niezależnie od tego, czy masz do czynienia z kilkoma paczkami czy też z kilkoma paletami. Niewielu odbiorców wie, że „nadawca” odpowiada prawnie za wszystkie szkody, powstałe na skutek źle zabezpieczonego ładunku. Mocowanie przewożonych towarów uzależnione jest od ich rodzaju, wagi, gabarytów, a także samego pojazdu. Usługi transportowe i spedycyjne obwarowane są nie tylko regulacjami rodzimymi, ale również prawem międzynarodowym. UE wymusza na firmach m.in. stosowanie normy PN-EN 12195-1.

  1. Wpływ wewnętrznych regulacji na jakość usług transportowych i spedycyjnych

Na końcu warto wspomnieć o wewnętrznych regulaminach każdej z firm zajmujących się spedycją oraz transportem. Na bezpieczeństwo pracy – również przewozu – wpływ mają:

  • Świadomość kierowcy – regularna edukacja pracowników, poszerzanie jego kompetencji.
  • Świadomość spedytora – swobodna, terminowa wymiana informacji pomiędzy klientem, a kierowcą. Szkolenia z zakresu przewidywania działań i sprawnej oceny sytuacji.
  • Regularnie serwisowana flota – a także wszystkie narzędzia, w oparciu o które pracuje firma. Warto zwrócić uwagę również na system GPS z możliwością zdalnej kontroli parametrów jazdy i przestrzeni ładunkowej.
  • Procedury awaryjne – wdrożenie prawidłowych procedur na wypadek sytuacji losowych.
  • Dodatkowe certyfikaty – wdrażanie coraz to nowszych certyfikatów i patentów, podnoszących konkurencyjność firmy (HACCP, GHP, GMP etc.).

Pamiętajcie, kiedy zlecacie transport, przekażcie przewoźnikowi dane dotyczące przesyłki, załadunku, rozładunku, trasy i terminów. Dzięki odpowiedniej komunikacji unikniecie nieporozumień. I zyskacie pewność, że przewóz towarów przebiegnie zgodnie z planem.

Natomiast, kiedy zdarzy się taka sytuacja, że niestety zostaliście oszukani przez przewoźnika lub poniesiecie dodatkowe, koszty z tytułu szkody w związku z jego zaniedbaniem, możecie ubiegać się o odszkodowanie, najlepiej zaczynając od konsultacji z prawnikiem.


Regesta S.A zapewnia bezpieczny transport towarów, zgodny z normą ISO 9001:2015. Wszystkie ładunki są ubezpieczone. Transport przewożony jest bezpiecznymi, sprawnymi autami. Kierowcy są stale szkoleni z zasad bezpieczeństwa i ekonomicznej jazdy. Posiadają też opracowany przez firmę Podręcznik Kierowcy. Nasi przewoźnicy posiadają, odpowiednie licencje transportowe. Polisy OCP o odpowiedniej wartości przy transportach krajowych lub międzynarodowych posiadają wysokie sumy ubezpieczenia. 

Możesz nam zaufać - zapraszamy do współpracy!