Opisanie i nazwanie modeli jest istotne z kilku powodów, jednak przede wszystkim ułatwia planowanie dostaw w zależności od profilu i charakterystyki obsługiwanej firmy czy przewożonych towarów. Takie dostosowanie ma ogromne znaczenie i pozwala na sprawne realizowanie dostaw. Poniższy artykuł opisuje aktualnie obowiązujące modele transportu, które wykorzystują logistycy w wielu krajach.
Model sztafetowy
Model sztafetowy jest chętnie wykorzystywany przez logistyków, m.in. w firmach kurierskich. Polega on na załadunku towaru w głównym magazynie, a następnie transporcie do mniejszych, bliższych adresatowi punktów rozładunku. Kierowca samochodu ciężarowego odwiedza tym samym kolejne, pomniejsze magazyny, w których ma miejsce przeładunek. Do kolejnych punktów (lub ostatecznego adresata) towar dostarczany jest mniejszymi pojazdami, np. busami.
Taki model pozwala na sprawną organizację zarówno na długich, międzynarodowych trasach, jak i na szczeblu krajowym. Dostawy są efektywniejsze, szybsze, a koszty minimalizowane.
Model obwodowy
Kolejnym modelem transportu chętnie wykorzystywanym w firmach kurierskich jest model obwodowy. W punkcie załadunku kierowca zostaje wyposażony w towar, który następnie rozwozi do kolejnych punktów (odbiorców) bez ponownego załadunku czy przeładunku i transportu innym, zazwyczaj mniejszym (jak ma to miejsce w transporcie sztafetowym) pojazdem.
Model obwodowy doskonale sprawdza się także przy przewożeniu jednolitych towarów, a oprócz firm kurierskich wykorzystują go również dystrybutorzy. W zależności od rodzaju załadunku pozwala dostarczyć go do kilku lub kilkunastu odbiorców bez konieczności powrotu do punktu załadunku.
Model promienisty
W modelu promienistym usługi transportowe i spedycyjne zawsze mają ten sam początek – towary są wywożone z jednego magazynu. Zakłada on rozwożenie załadunków z jednego punktu do kilku adresatów oraz każdorazowy całkowity rozładunek. Samochód ciężarowy zostaje załadowany w centralnym punkcie, a następnie dostarcza towar do pomniejszego celu, np. magazynu regionalnego lub fabryki. Tam następuje rozładunek, a kierowca wraca do miejsca, w którym rozpoczął trasę – pierwotnego miejsca załadunku. Tam zostaje ponownie wyposażony w towar i rusza do kolejnego odbiorcy.
Model wahadłowy
Jednym z najczęściej wykorzystywanych jest model wahadłowy. To dość prosty i szybki sposób na dostarczanie towarów. Ciężarówka zostaje wyposażona w dobra w miejscu załadunku, a stamtąd jedzie do punktu docelowego, gdzie zostaje rozładowana. Z pustą naczepą kierowca wraca do miejsca załadunku i cały proces powtarza się. Główną cechą transportu wahadłowego jest korzystanie z jednej naczepy w trakcie regularnych kursów między dwoma punktami.
Modyfikacją modelu wahadłowego jest model wahadłowy ciągły, do którego wykorzystywane są aż 3 naczepy. Z pierwszą z nich – zapełnioną towarem – kierowca zmierza z miejsca załadunku do punktu docelowego. Tam ją pozostawia, a na jej miejsce przyłączana jest druga, pusta naczepa, z którą kierowca wraca do punktu załadunku. Pusta naczepa zostaje odłączona, a na jej miejsce trafia kolejna, trzecia już, wypełniona towarem. Model wahadłowy ciągły zdecydowanie skraca czas, jaki kierowca poświęca na oczekiwaniu na rozładunek lub załadunek towarów. Jego organizacja pozwala na sprawniejszy, szybszy, wydajniejszy i płynniejszy transport.