Jak wygląda proces magazynowania towarów – podstawowe informacje

Piątek, 15.04.2022
Jak wygląda proces magazynowania towarów – podstawowe informacje

Poniższy artykuł dostarcza podstawowej wiedzy na temat magazynowania, jednak aby zrozumieć, jak działa ten złożony system naczyń połączonych, należy uprzednio wytłumaczyć, czym dokładnie jest i jakie niesie ze sobą wyzwania. Magazynowanie to zakres działań wykonywanych w związku ze składowaniem towarów oraz ich obsługą, czyli przyjmowaniem, przemieszczaniem, kompletacją, konserwacją i wysyłką. Proces ten powinien odbywać się zgodnie z panującymi warunkami i aktualnymi regulacjami organizacyjnymi i technologicznymi.

Fazy procesu magazynowania

Aby proces magazynowania był łatwiejszy w organizacji i odbywał się sprawnie, został podzielony na cztery etapy: przyjęcie, składowanie, kompletacja i wydanie towaru.

1. Przyjęcie towaru

Przesyłka zawitała u bram magazynu. Przyjęcie towaru jest jego pierwszym etapem i może mieć charakter wewnętrzny (wewnętrzny dostawca) lub zewnętrzny (zewnętrzny dostawca).

Zanim załadunek zostanie umieszczony w magazynie, pracownicy muszą sprawdzić, czy stan dostawy jest zgodny z zamówieniem. Kontrolują towar pod kątem ilościowym oraz jakościowym (ewentualne wady lub usterki), wystawiają dowody przychodowe i uzupełniają ewidencję. Sprawdzenie dokumentacji jest niezwykle ważne, ponieważ odbierając transport towaru, magazyn przejmuje za niego odpowiedzialność. Pierwszy etap magazynowania obejmuje również segregowanie, sortowanie, pakowanie i oznakowanie ładunku, czyli różne czynności przygotowujące go do magazynowania.

2. Magazynowanie

Po przyjęciu towaru następuje kolejny etap, czyli magazynowanie lub też inaczej – składowanie. Działania wchodzące w skład magazynowania obejmują rozmieszczenie towaru w sposób uporządkowany na dostępnej powierzchni składowej. Ładunek rozlokowany zostaje z uwzględnieniem wymaganych warunków przechowywania, wymiarów jednostek ładunkowych, a także technologii składowania.

Magazynierzy muszą zadbać o odpowiednie warunki, tj. temperaturę, wilgotność, zapewnić przepływ powietrza, a także zabezpieczyć towar tak, aby nie był narażony na kontakt z innymi substancjami, czy szkodnikami. W razie konieczności zajmują się również konserwacją towaru i dbają, aby w trakcie magazynowania jego jakość nie obniżyła się. Ważna jest również organizacja i sortowanie jednostek zgodnie z przewidywanym terminem wydania. Takie działanie ma pomóc w utrzymaniu prawidłowej rotacji.

3. Kompletacja

Kompletacja, czyli komplementowanie zamówienia, jest trzecim etapem procesu magazynowania, a jednocześnie pierwszym, który przygotowuje towar do dalszej spedycji. Pracownicy magazynu mają za zadanie pobrać z magazynu i przeformować zamówienie zgodnie z dyspozycjami odbiorcy. Na tej podstawie tworzy się tzw. jednostki ładunkowe, które następnie zostają przekazane do spakowania. Tak przygotowany i zabezpieczony towar zostanie wydany do transportu.

4. Wydanie towaru

Zanim towar opuści magazyn, pracownicy muszą dojrzeć wszelkich formalności związanych z jego wydaniem. Głównym celem przewidzianym dla ostatniego etapu procesu magazynowania jest sprawdzenie, czy przygotowana przesyłka jest kompletna, zgodna z zamówieniem i odpowiednio zabezpieczona. Towar zostaje również zapakowany, jeśli nie odbyło się to podczas poprzedniego etapu. Przygotowana jednostka ładunkowa zostaje umieszczona w środku transportu i rusza w drogę do odbiorcy.

Pracownicy muszą być niezwykle rzetelni w swojej pracy. Ich niekompetencja i brak skrupulatności odbiją się negatywnie na funkcjonowaniu magazynu i zadowoleniu odbiorców. Niekompletne lub uszkodzone załadunki stanowią duży problem usług transportowych i spedycyjnych.

Podsumowanie

W Regesta S.A każdego dnia nasi pracownicy magazynowi pilnują by proces transportu i magazynowania, powierzonego przez Państwa towaru odbywał się według ściśle zachowanych zasad opisanych powyżej.

Oferujemy pełną obsługę logistyczną w magazynach typu multicustomer, magazynach dedykowanych, realizację projektów logistycznych na terenie magazynów własnych klienta oraz szeroki wachlarz indywidualnie określonych usług komplementarnych.