W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Kobiety za kierownicą ciężarówki w branży TSL

Wtorek, 01.03.2022
Kobiety za kierownicą ciężarówki w branży TSL

Branża od kilku lat przeżywa nieustanny rozwój, generując tym samym coraz większe zapotrzebowanie na nowych pracowników. Mimo stabilności i dużej ilości wakatów, chętnych wciąż jest niewystarczająco, a pracowniczy deficyt powiększa się. Brakuje osób o różnorodnych kwalifikacjach, a praca czeka zarówno na kierowców, jak i pracowników zajmujących się przeładunkiem, spedycją i administracją.


Według danych z 2017 roku kobiety stanowią zaledwie około 19% osób pracujących w sektorze magazynowania i spedycji. Odsetek ten spada, ponieważ w 2015 roku współczynnik wynosił ponad 20%. Są to jednak kobiety, które pracują w biurach, magazynach i portach. 98% zawodowych kierowców w Polsce to mężczyźni, co oznacza, że jedynie 2% kobiet zasiada w kabinach ciężarówek. Choć dane te na pierwszy rzut oka nie są zaskakujące, warto zaznaczyć, że liczba kierowczyń w ciągu 3 lat od ostatniego pomiaru podwoiła się.

Jak transport reaguje na kobiety?

Mogłoby się wydawać, że branża TSL nie jest nastawiona na zatrudnianie kobiet – w końcu mimo sporych braków kadrowych wciąż niewiele z nich podejmuje zatrudnienie w usługach transportowych i spedycyjnych. To nie do końca prawda. Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu kobieta siedząca za kierownicą ciężarówki wydawała się ewenementem, a stereotypy dotyczące ich nieudolności w prowadzeniu pojazdów były obiektem żartów i kpin. Dziś sytuacja uległa poprawie. Widok kobiety pracującej w transporcie wciąż jest zjawiskiem nietypowym, jednak nie powoduje szoku, a panie mogą liczyć na takie samo traktowanie i warunki zarobkowe, co panowie.

Polska jest jednym z krajów, w których udział kobiet w transporcie jest najniższy - daleko w tyle zostawiają nas państwa takie jak Cypr, Słowacja i Czechy.

 

Co powstrzymuje Polki przed wstąpieniem w szeregi zawodowych kierowców?

Niestety brakuje oficjalnych danych na ten temat; można jednak wysnuć pewne przypuszczenia. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście specyfika pracy i trudności związane z wdrożeniem. Mimo coraz bardziej pozytywnego stosunku do truckerek, one same często czują uprzedzenia i strach w stosunku do profesji. Dodatkowo nakładane na nie ograniczenia społeczne, związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego, stoją w opozycji do wielodniowych tras, w jakich musi uczestniczyć kierowca. Dla niektórych pań odstraszające mogą być również obowiązki związane z obsługą ciężarówki, np. zapinanie wielometrowych pasów czy pomoc przy załadunku i rozładunku.

Dużą przeszkodą, która często uniemożliwia podjęcie pracy, są wysokie koszty uzyskania uprawnień. Nie każda osoba może sobie pozwolić na kurs prawa jazdy kat. C i E. Panie nie są również zachęcane do bycia kierowczyniami ciężarówek – brakuje kampanii społecznych i informacyjnych, które wskażą możliwości i szanse w zawodzie. Innym aspektem są trudne warunki socjalne. Kierowcy często odpoczywają na parkingach przy autostradach, a w codziennym życiu muszą być zdani na siebie i niewielką kabinę, w której śpią, przygotowują posiłki i pracują. Postoje, które często odbywają się na niestrzeżonych lub dużych parkingach mogą stanowić niebezpieczeństwo dla kierowcy.

Usługi transportowe i spedycyjne to miejsce także dla kobiet!

Coraz więcej kobiet pracujących jako kierowczynie ciężarówek stara się odczarować swój zawód. Aktywnością w mediach społecznościowych, czy udzielaniem wywiadów pokazują, że panie również mogą być cenionymi pracownikami i stawiać czoła codziennym obowiązkom kierowcy – przeszkody nie stanowi ani ich rzekoma słabość fizyczna, ani stereotypowy brak umiejętności.

Zgodnie ze statystykami, kobiety za kierownicą samochodu jeżdżą przede wszystkim bezpieczniej niż mężczyźni, co za tym idzie – powodują mniej wypadków (w tym wypadków śmiertelnych), a także rzadziej przekraczają dozwoloną prędkość. Zwiększenie udziału kobiet w transporcie może przyczynić się do obniżenia liczby wypadków na drogach i poprawy bezpieczeństwa, a także załatania dziury kadrowej wśród pracowników usług transportowych i spedycyjnych.

Podsumowanie

Obecnie coraz więcej kobiet decyduje się na zrobienie prawa jazdy na wielkogabarytowe samochody. W Polsce jest już ponad 3 – tyś. zawodowych kierowczń tirów.

Kobiety mimo tego, że wciąż nielicznie reprezentują zawód kierowcy tira, radzą sobie świetnie z prowadzeniem wielotonowych pojazdów. W Regesta S.A zauważamy ten trend. I tak obecnie na zatrudnienie jako kierowczyni zawodowa tira oczekuje pierwsza Pani, która niebawem zasili nasze szeregi.