W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Rok 2022 – istotne zmiany w branży TSL?

Środa, 30.12.2020
Rok 2022 – istotne zmiany w branży TSL?
Spedycja przy przerwanym łańcuchu dostaw

Pandemia covid-19 nie oszczędza nikogo, w tym przedsiębiorców branży TSL. Kiedy na przełomie 2019 i 2020 roku nowy wirus zaczął atakować Azję, niewielu spodziewało się, że jest to początek ogromnego kryzysu gospodarczego. Początek 2020 roku był dla Chin trudnym okresem – walka z nieznanym patogenem wymusiła zastosowanie szczególnych środków ostrożności i ograniczenie działalności, a nawet zamknięcie części fabryk. Niedługo później ogólnoświatowy lockdown miał niemały wpływ na zwiększenie popularności branży e-commerce, a w szczególności handlu elektroniką, co spowodowało drastyczny wzrost zapotrzebowania na urządzenia.


Usługi transportowe i logistyczne nie działały w tym czasie poprawnie – zawiodły łańcuchy dostaw, zaczęło brakować surowców lub elementów urządzeń, które wytwarzano w Azji; przez wzmożony ruch zablokowane zostały porty, a koszty transportu poszły w górę. W 2022 roku branża TSL wciąż będzie zmagać się ze skutkami niewydolności systemu transportowego. Pojawia się jednak promyk nadziei – choć sytuacja nadal nie wygląda kolorowo, coraz łatwiej będzie o wykupienie miejsca na statkach; zwiększy się również liczebność floty. Trudno jest jednak przewidywać, czy czas oczekiwania na produkty lub elementy urządzeń zmniejszy się.

Nowe regulacje prawne zmienią transport

Już na początku roku w życie weszły zapisy Polskiego Ładu oraz kolejne regulacje Pakietu mobilności, czyli niezwykle ważne przepisy kształtujące to, jak spedycja może działać, a także jak zmieniają się koszty prowadzenia działalności.Pakiet mobilności nie jest niczym nowym w branży TSL, ponieważ już od 2020 roku obowiązują pierwsze z regulacji, uwspólniające przepisy dotyczące transportu w krajach Unii Europejskiej. Wcześniej odnosiły się do czasu pracy i wypoczynku. Z nowymi rozporządzeniami spedytorzy zmierzą się w lutym, a następnie w sierpniu. Będą one dotyczyć kwestii wynagrodzenia, które powinno być pełne i adekwatne do kraju, w którym wykonano usługi transportowe i spedycyjne. Przedsiębiorcy poniosą również większe koszty związane z opłacaniem diety i ryczałtów za nocleg, których nie wliczą już do płacy minimalnej.

Od 21 lutego zawodowi kierowcy zobowiązani będą do powrotu do centrum operacyjnego przynajmniej raz na 8 tygodni, a także – po wykonaniu trzech operacji – do czterodniowej przerwy. Wraz z majowymi zmianami pojawi się konieczność posiadania licencji oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, zabezpieczenia finansowego na samochody, a także siedziby działalności. Niemałe zamieszanie wprowadzą także kolejne regulacje, będące konsekwencjami Brexitu, co oznacza nowe procedury importowe oraz rejestrację wjazdu na teren Wielkiej Brytanii.Co przyniesie Polski Ład? Kolejne zmiany i będzie ich wiele. Niektóre okażą się korzystne dla pracowników (jak np. podniesienie kwoty wolnej od podatku), inne – mniej. Niezadowoleni będą natomiast przedsiębiorcy – niestety usługi transportowe i logistyczne również zostaną dotknięte nowymi, wyższymi kosztami działalności.

Z czym muszą się liczyć?

Zmiana sposobu naliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców.
Zmiana składki zdrowotnej stałej na ryczałtową.
Obowiązek opłacenia składki zdrowotnej dla osób zarabiających więcej niż pensja minimalna.
Przedsiębiorcy zmierzą się także z innymi zmianami, podnoszącymi koszty świadczenia usług transportowych i spedycyjnych. Nie można zapomnieć, że na kształtowanie się branży, wpływ mają nie tylko przepisy prawne i sytuacja gospodarcza, ale także polityczna. Przypadkiem, który niejako łączy w sobie wszystkie czynniki, jest wzrost kosztów paliw. To kolejny wydatek, który obciąży portfele przedsiębiorców.

Usługi transportowe i spedycyjne a nowa rzeczywistość

W 2022 roku spedycja i transport wciąż będą odczuwać braki kadrowe, a te są widoczne na każdym etapie przewozu – od planowania, po przeładunek. Czy to oznacza, że branżę TLS czeka potężny kryzys? Trudno o jakiekolwiek przewidywania – sytuacja rozwija się dynamiczne. Można jednak przypuszczać, że mimo wzrostu kosztów prowadzenia działalności, transport wciąż będzie się rozwijał. Niesłabnące zainteresowanie e-commerce, inwestycje kolejnych firm w kontenerowce, a także coraz większa dostępność tego środka transportu i obniżające się stawki frachtu, to tylko niektóre z pozytywnych informacji płynących ze świata spedycji.

Podsumowanie

Niewątpliwie, rok 2022 w branży TSL będzie czasem dużych zmian, dlatego wszyscy pracownicy w Regesta S.A będą trzymać rękę na pulsie, a w razie potrzeby aktywnie reagować na nowe sytuacje i dobrze planować nadchodzące wydatki.