W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Słownik popularnych pojęć w Transporcie i logistyce

Sobota, 15.01.2022
Słownik popularnych pojęć w Transporcie i logistyce

Podstawowe pojęcia branży TSL:

  • system logistyczny, na który składają się wszystkie procesy logistyczne, m.in. logistyka zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji; zawiera w sobie wszystko, co dzieje się w przedsiębiorstwie,
  • sieć dystrybucji obejmująca przedsiębiorstwa realizujące dostawy przeznaczone dla dużej grupy odbiorców (przedsiębiorców, handlowców, producentów); SCM to natomiast zarządzanie łańcuchem dostaw,
  • 2D2 (ang. door to door) oznacza kompleksową obsługę, od odebrania towaru u nadawcy przez dopełnienie formalności, po dostarczenie towaru do odbiorcy,
  • EDI, czyli elektroniczna wymiana danych; forma przesyłania handlowych komunikatów elektronicznych, zastępująca dotychczasową papierową wersję dokumentów,
  • załadowca lub eksporter to przedsiębiorstwo albo osoba, od której rozpoczyna się transport towaru,
  • importer lub odbiorca, to podmiot, do którego adresowany jest przewóz.
Załadunek i transport

Transport i logistyka nie mogą funkcjonować bez sprawnego i uporządkowanego załadunku towarów.

  • DMC to dopuszczalna masa całkowita, czyli masa pojazdu (lub zespołu pojazdów) wraz z załadunkiem.
  • SKU oznacza jednostkę magazynową,
  • LCL, czyli transport drobnicowy zajmujący jedynie część kontenera, kiedy pozostała przestrzeń wykorzystywana jest przez innego przedsiębiorcę,
  • FTLto pełny załadunek zajmujący całą przestrzeń ładunkową, natomiast LTL to termin używany w transporcie drogowym, informujący, że załadunek zajmuje tylko część dostępnej przestrzeni.

Transport wewnętrzny odbywa się w ramach powierzchni jednego, określonego obiektu, transport zewnętrzny może obejmować przewożenie towaru w odległe punkty miasta, kraju, czy kontynentu, natomiast transport towarzyszący oznacza, że pojazdy drogowe są przewożone przy pomocy innego transportu, np. promu lub statku.

Tutaj liczy się czas
Transport to branża, w której ramy czasowej mają szczególne znaczenie, ponieważ przesunięcie się jednego z etapów skutkuje lawinowym opóźnieniem pozostałych.

  • ETA to skrótowiec oznaczający przybliżony czas załadunku,
  • JIT, czyli metoda just in time, polega na dostarczeniu przewozu w dokładnie takim czasie, i w dokładnie takiej ilości, jaka jest potrzebna do kontynuacji działalności; jest ważnym elementem optymalizacji dostaw,

Kto zapłaci…?
To chyba najmniej lubiane przez przedsiębiorców słowa i frazy, ponieważ odnoszą się do ponoszonych przez strony kosztów.

  • CIF (ang. Cost Insurance and Freight) oznacza, że eksporter pokrywa wszystkie koszty (w tym ubezpieczenie i koszt transportu) aż do dostarczenia transportu do miejsca docelowego,
  • DDU (ang. Delivery Duty Unpaid) to skrót, za którym kryje się obowiązek pokrycia przez załadowcę wszystkich kosztów transportu D2D (oprócz odprawy celnej i cła, które pokrywa importer).
  • DDP (ang. Delivery Duty Paid) oznacza, że eksporter ma obowiązek pokryć wszystkie koszty transportu i cła.
  • EXW(ang. Ex Works), czyli sytuacja, w której załadowca nie ponosi żadnych kosztów, jedynie wydaje towar z magazynu; koszty spoczywają na importerze.
  • FOB(ang. Free on Board) jest formułą informującą, że eksporter ponosi koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego i załadunku, manipulacji w porcie, odprawy celnej i koszty portowe, natomiast pozostałe – dodatkowe - uiszcza importer.
Dokumentacja TSL

Poprawnie sporządzona i kompletna dokumentacja to podstawa działalności branży TSL, dlatego poniżej wypisano najważniejsze zaświadczenia niezbędne przy organizacji transportu.

  • Awizacja importowa informuje o wielkości opłat i wymaganiach dokumentacyjnych, związanych z odbiorem towaru; posiada zapis o planowanej dacie dostawy przewozu
  • DGD zawiera niezbędne dane o specyfikacji towaru niebezpiecznego.
  • List gwarancyjny zobowiązuje przewoźnika do pokrycia ewentualnych strat i szkód, spowodowanych rezygnacją z warunków umowy przewozowej.
  • MRN (ang. Movement Reference Number) to numer ewidencyjny operacji tranzytowej, który stanowi potwierdzenie procedury wywozu.

Istnieje również grupa dokumentów magazynowych: PZ oznacza przyjęcie towaru z zewnętrz, PW to wewnętrzne przyjęcie towaru, z kolei WP informuje o wydaniu towaru na produkcję, a WZ to potwierdzenie wydania towaru na zewnątrz (poza teren przedsiębiorstwa).