W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (Regesta Spółka Akcyjna) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zapytaj o cenę

Odpowiedzialność przewoźnika podczas transportu

Poniedziałek, 15.11.2021
Odpowiedzialność przewoźnika podczas transportu

Usługi transportowe i spedycyjne cieszą się coraz większą popularnością zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i szeroko zakrojonych umów przewozowych. Coraz częściej słyszy się historie opowiadające o uszkodzonych, zgubionych lub niekompletnych przesyłkach. Nie ma w tym nic dziwnego – im więcej osób korzysta z usług transportowych i spedycyjnych, tym więcej wykonują one zleceń, a co za tym idzie – łatwiej o błąd.

Usługi transportowe i spedycyjne a regulacje prawne

Prawa i obowiązki przewoźnika reguluje Prawo przewozowe. Ustawa ta dotyczy wszelkiego rodzaju transportu z wyłączeniem transportu morskiego, lotniczego i konnego. W praktyce oznacza to, że zapisane w niej przepisy obejmują swoimi regulacjami transport samochodowy, kolejowy, żeglugi śródlądowej oraz multimodalny (kombinowany).


W Polsce przepisy dotyczące transportu reguluje wspomniane Prawo przewozowe, jednak coraz częściej transport dóbr i osób odbywa się również poza granicami naszego kraju. Aby usprawnić i ujednolicić transportowe regulacje prawne, w 1956 roku w Genewie podpisano Konwencję o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR). Konwencja jest w mocy, jeśli chociaż jedna ze stron – w tym przypadku krajów – na terenie której odbywa się transport, jest stroną umawiającą się. Warto jednak zaznaczyć, że zapisane w Konwencji regulacje dotyczące usług transportowych i spedycyjnych, w dużej mierze pokrywają się z polskim Prawem przewozowym.

Spedycja przesyłek – jak wygląda odpowiedzialność przewoźnika?

Rolą przewoźnika jest dostarczenie powierzonej mu przesyłki w sposób nienaruszony. Spedycja jest skomplikowanym przedsięwzięciem, a więc zadanie staje się trudne. Wiele firm transportowych próbuje regulować przy pomocy regulaminu dopuszczone do przewozu towary i sposób ich pakowania, jednak takie działania nie wykluczą ryzyka powstania szkody.


Przewoźnik odpowiada przed zlecającym lub odbiorcą za nienależyte wykonanie umowy przewozu transportu, które może polegać na:
• utracie przesyłki,
• ubytku przesyłki (otrzymaniu zdekompletowanej, lub pomniejszonej w masie, lub objętości paczki),
• uszkodzeniu paczki (uszkodzenie opakowania, odłączenie części składowych załadunku, reakcje chemiczne, które mogły zajść podczas kontaktu z innymi substancjami w trakcie procesu spedycji).


Aby móc ubiegać się o odszkodowanie należy sporządzić przy odbiorze protokół o stanie przesyłki. Jeśli wada została zauważona dopiero po rozpakowaniu, protokół musi zostać dostarczony przewoźnikowi w ciągu 7 dni roboczych.


W przypadku uszkodzenia paczki poza granicami Polski obowiązują zapisy Konwencji, które głoszą, że „przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru, a także za uszkodzenie, które nastąpiło w okresie między przyjęciem towaru, a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy”. Oznacza to, że muszą zostać spełnione aż 3 przesłanki, aby przewoźnik odpowiedział za błąd w spedycji dostawy:
1. Musi zaistnieć jedno z wymienionych zdarzeń (uszkodzenia, zaginięcie).
2. W wyniku tego zdarzenia musi powstać szkoda.
3. Musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między zdarzeniem a szkodą.

Podsumowanie

Zarówno w przypadku odpowiedzialności za szkodę w przesyłce na zasadach ogólnych, jak i w ramach klauzuli specjalnego interesu w dostawie za opóźnienie. Pamiętajcie, że każdym przypadku przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności, lecz gdy tylko będzie w stanie udowodnić, że opóźnienie nastąpiło w wyniku okoliczności, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Tj. niezapowiedziany strajk służb granicznych, nadzwyczajne pogorszenie warunków drogowych, wypadek drogowy, który został niespowodowany z winy kierowcy przewoźnika, wojna, rozruchy itp. Wówczas są to zdarzenia uznawane za nadzwyczajne, zbliżone do zdarzeń określonych jako siła wyższa. Natomiast opóźnienie spowodowane wadami pojazdu (art. 17 ust.3) lub zaniedbaniami pracowników lub osobami, którymi się przewoźnik właśnie, wtedy posługuje przy wykonywaniu przewozu, (art.3) nie zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności.


W REGESTA S.A. oferujemy kompleksowe usługi transportowe oraz spedycyjne. Nasza marka cieszy się sporym uznaniem zarówno pod względem terminowości dostawy, efektywności, bezpieczeństwa, jak i poziomu świadczonych usług.