Firmy oferujące usługi transportowe i spedycyjne borykają się codziennie w pracy z trudnymi zadaniami. Działalność opierająca się na organizacji i przewozie towarów jest narażona na wiele kryzysowych sytuacji. Przewożony załadunek może ulec zniszczeniu lub zaginąć. Nierzadko podwykonawcy, którym firmy spedycyjne zlecają wykonanie transportu, zawodzą. Choć te i wiele innych ryzykownych wydarzeń są wpisane w świadczenie usług transportowych i spedycyjnych, przedsiębiorcy chcą – i powinni – zabezpieczyć się przed ich konsekwencjami.
Czym jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej i komu przysługuje?
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora jest niejako odpowiedzią na trudy i ryzykowne sytuacje, z którymi mierzy się spedycja. Choć UOS nie jest obligatoryjne, to mając na uwadze mnogość skomplikowanych i kryzysowych wydarzeń powiązanych z działalnością, nieposiadanie polisy jest bardzo nierozważnym posunięciem.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora przysługuje firmom zajmującym się spedycją, czyli organizacją przewozu towarów i ładunków na terenie Polski i za granicą. Przedmiotem UOS jest odpowiedzialność cywilna spedytora wobec zleceniodawcy i osób trzecich za szkody powstałe podczas wykonywania – na podstawie zawartej umowy – usług spedycyjnych.
Nieprzewidywalny transport i spedycja, czyli przed czym chroni UOC?
W ramach polisy ubezpieczyciel zabezpiecza swojego klienta przed szeregiem nieprawidłowości, które mogą zaistnieć w trakcie spedycji lub transportu. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora należą się z tytułu np. ubytku lub utraty powierzonych towarów w czasie wykonywania czynności spedycyjnych czy uszkodzenia. Najczęściej UOS obejmuje elementy takie jak:
• zawieranie umowy o przewóz,
• przygotowywanie dokumentów związanych z przewozem,
• doradztwo w zakresie warunków przewozu, wyboru środka transportu i trasy przewozu,
• organizacja transportu,
• opracowywanie instrukcji wysyłkowych, załadunek i wyładunek przesyłek,
• kontrola ilościowa i wagowa przesyłek,
• znakowanie, pakowanie i przepakowywanie,
• zgłaszanie przesyłek do ubezpieczenia i do odprawy celnej (z wyłączeniem nieprawidłowego wypełnienia dokumentów celnych),
• składowanie przesyłek (na okres nie dłuższy niż 30 dni).
Ogólnie rzecz ujmując, ubezpieczyciele zabezpieczają firmę świadczącą usługi spedycyjne na wypadek nienależytego wywiązania się z umowy spedycji. W zależności od ubezpieczyciela polisa może pokrywać koszty, które ponosi podmiot w celu zapobiegania szkodzie, ograniczenia jej rozmiarów lub wynagrodzenia rzeczoznawców.
Czego nie pokrywa UOC w usługach transportowych i spedycyjnych?
Ostateczny kształt ubezpieczenia zależy od wybranej firmy ubezpieczeniowej, jej podstawowej i rozszerzonej oferty, a także wynegocjowanych warunków. Wielu ubezpieczycieli w regulaminach lub bezpośrednio w umowie wymienia specyficzne okoliczności i zdarzenia, które nie są objęte polisą. Do najczęściej pojawiających się w tym kontekście sytuacji i zaniedbań należą:
• odpowiedzialność cywilna ubezpieczonego za szkody wyrządzone umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa,
• nałożone kary pieniężne i umowne na spedytora wskutek niewywiązania się z umowy spedycji,
• powstanie nieporozumień wskutek udzielenia przez zleceniodawcę dodatkowych instrukcji telefonicznie, bezpośrednio lub bez udziału ubezpieczonego,
• przejęcie przez spedytora odpowiedzialności wykraczającej poza przepisy prawa,
• odpowiedzialność związana z nienależytym prowadzeniem działalności gospodarczej w tym popełnienie czynu niedozwolonego oraz tzw. utracone korzyści i szkody inwentaryzacyjne.
UOC wprowadza również ograniczenia dotyczące przewozu towarów, w przypadku których polisa nie obowiązuje. Są to min.:
• żywe zwierzęta, zwłoki, szczątki ludzie i zwierzęce,
• pieniądze, dokumenty, korespondencja pisemna,
• dzieła sztuki,
• broni, amunicji,
• ładunków ponadgabarytowych i ciężkich,
• kontenerów, palet i innych opakowań zwrotnych przewożonych pojazdem otwartym bez opończy,
• a także sytuacje, kiedy nieodpowiedni transport spowoduje szkody przedmiotów niebezpiecznych.
Polisa nie obowiązuje również wtedy, gdy ubezpieczony lub osoba uprawniona pozostawią przesyłkę bez nadzoru, a także w przypadku ubytków w towarze spowodowanych jego właściwościami. Ubezpieczyciele umywają również ręce przed zabezpieczeniem spedytorów przed zdarzeniami losowymi, np. szkodami powstałymi na skutek:
• działania energii jądrowej, promieniowania, broni chemicznej, biologicznej, elektromagnetycznej i biochemicznej,
• wadliwego działania sprzętu i oprogramowania komputerowego,
• działania siły wyższej, działań wojennych, zamieszek, strajków, itp.
Podsumowanie
Pamiętajcie, że cechą szczególną dla działań podejmowanych przez spedytorów jest ryzyko. Nigdy nie będziecie w stanie przewidzieć wszystkich zdarzeń, które mogą mieć miejsce na drodze. Dlatego zawsze warto zdecydować się na ubezpieczenie, wtedy jesteście zabezpieczeni na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji.
W Regesta S. A przewoźnicy posiadają, odpowiednie licencje transportowe. Nasze polisy OCP o odpowiedniej wartości przy transportach krajowych lub międzynarodowych posiadają wysokie sumy ubezpieczenia.