Krótka historia zawodu spedytora
Początków zawodu spedytora należy upatrywać w XV wieku – z chwilą narodzin samej spedycji. Wprowadzone w tamtym czasie prawo składu i przymusu drogowego, wymuszało na kupcach składowanie towarów w miastach, które on przemierzał. Jako że przestoje generowały znaczne straty, stworzono dodatkową instytucję w postaci pozornego nabywcy. Jednostka ta była odpowiedzialna za złożenie oświadczenia o nabyciu towaru, a następnie jego wysyłkę – na cudzy koszt – w miejsce wskazane przez pierwotnego właściciela. To pozorny nabywca wybierał środek transportu, drogę oraz miejsce składowania „przesyłki”. W rzeczywistości jednak to kupiec był jedynym właścicielem towaru. Za pierwowzór współczesnego spedytora przyjmuje się pozornego nabywcę.
Kim jest spedytor?
Spedytor to jedna z najważniejszych postaci występujących w branży TSL. Jest on przede wszystkim odpowiedzialny za organizację przewozów, zleconych mu przez klientów. Samodzielna organizacja transportu to czasochłonny i kosztochłonny proces, na który większość firm nie może sobie pozwolić. Podmiot zleca transport odpowiedniej jednostce zewnętrznej, zaś ta zajmuje się nie tylko jego przewozem, ale również wszystkimi kwestiami z tym związanymi.
Spedytor przyjmuje zlecenie, opracowuje dla swojego kontrahenta odpowiednią ofertę, a następnie negocjuje warunki przewozu. Dodatkowo, zajmuje się wszystkimi kwestiami formalnymi – przygotowaniem niezbędnej dokumentacji i rozliczeniami z klientem. To jednak nie koniec jego obowiązków. Osoba bądź instytucja odpowiedzialna jest za współpracę ze wszystkimi jednostkami zewnętrznymi i działami wewnętrznymi, uczestniczącymi w realizacji przewozów. Ze względu na rodzaje transportu wyróżniamy spedytorów krajowych oraz międzynarodowych.
Podstawowe obowiązki spedytora
Podstawowe obowiązki spedytora zostały wyszczególnione w art. 794-804 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nimi spedytor odpowiedzialny jest za przesyłanie i odbieranie przesyłek, a także wszystkie czynności dotyczące przewozu towarów. Zalicza się do nich:
• kompleksowe doradztwo spedycyjne w zakresie przygotowywania transportu ładunków,
• przygotowywanie i gromadzenie niezbędnej dokumentacji,
• zawieranie umów o przewóz z firmami specjalizującymi się w usługach przewozowych,
• dopasowywanie optymalnych środków transportu do specyfiki ładunku,
• stałe monitorowanie trasy ładunku tj. dowozu, załadunku, przeładunku, przewozu i wyładunku,
• ubezpieczenie przewożonego mienia.
Obowiązki osoby spedytora uwzględniają wszystkie czynności związane z samą organizacją przemieszczenia się towaru, również na granicy. Przy przewozie międzynarodowym podmiot ten prowadzi odprawę celną, zajmuje się składowaniem czy podejmuje ewentualne opłaty za przesyłki.
Klasyfikacja spedytorów
Literatura przedmiotu wyróżnia kilka rodzajów spedytorów, w zależności od ich wyspecjalizowania:
• spedytor samochodowy oferuje usługi transportowe i spedycyjne poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami drogowymi,
• spedytor kolejowy oferuje usługi transportowe i spedycyjne poprzez bezpośrednie umowy spedycji z przewoźnikami kolejowymi,
• spedytor morski oferuje usługi transportowe i spedycyjne poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami morskimi,
• spedytor lotniczy oferuje usługi transportowe i spedycyjne poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami lotniczymi,
• spedytor rzeczny oferuje usługi transportowe i spedycyjne poprzez bezpośrednie umowy z przewoźnikami rzecznymi,
• spedytor wysyłkowy działa w miejscach, w których frachty są oddawane do transportu,
• spedytor odbiorczy odbiera ładunek i dba o to, by trafił on do odbiorcy,
• spedytor borderowy to spedytor odbiorczy, nadzorujący przesyłkę zbiorową, wyposażony w spis towarów oraz listę ich odbiorców,
• spedytor celny (graniczny) posiada uprawnienia do zgładzania ładunków do odprawy celnej,
• spedytor przeładunkowy – jak sama nazwa wskazuje – zajmuje się przeładunkiem,
• spedytor międzynarodowy świadczy usługi dla handlu zagranicznego danego kraju,
• spedytor zastępczy oraz spedytor pośredni działają na zlecenie spedytora głównego tj. jednostki, która przyjmuje zlecenie bezpośrednio od dysponującego towarem.
Warto wiedzieć, że jakiekolwiek wątpliwości, uwagi, uzgodnienia ze strony przewoźnika jak i spedytora powinny być niezwłocznie zapisane w liście przewozowym tak, aby w momencie powstania szkody lub trwałego uszkodzenia przewożonego towaru. Nie było problemu z dochodzeniem, po której stronie leży odpowiedzialność za kłopotliwą sytuację.
Podsumowanie
W REGESTA S.A. oferujemy kompleksowe usługi transportowe oraz spedycyjne. Nasza marka cieszy się sporym uznaniem zarówno pod względem terminowości dostawy, efektywności, bezpieczeństwa, jak i poziomu świadczonych usług. Każdy ładunek jest także ciągle monitorowany, dzięki najnowocześniejszemu sprzętowi zainstalowanemu w kabinie szoferki. Zapraszamy do współpracy.
Nasi specjaliści zajmujący się spedycją w naszej firmie, przygotują bezpłatnie i niezobowiązująco ofertę transportu ciężarowego Państwa towaru z punktu A do punktu B.