Spedycja – kluczowa gałąź branży TSL – pełni kluczowe znaczenie w szeroko pojętym transporcie towarów. Rozwiązanie to sprzyja swobodnej lokomocji określonych dóbr z punktu A do punktu B w określonym czasie oraz po określonej cenie. Gdyby nie spedycja i zajmujące się nią firmy, wiele podmiotów miałoby spore trudności ze sprawnym przewozem oraz dostawą ładunków. Szczególnym rodzajem spedycji jest tak zwana spedycja międzynarodowa.
Definicja terminu spedycja międzynarodowa
Spedycja międzynarodowa to dynamicznie rozwijająca się gałąź branży TSL. Dziedzina ta sprowadza się do organizacji przewozu (translokacji) dóbr materialnych, niezależnie od ich rodzaju. Szczególne znaczenie w omawianym terminie ma przysłówek międzynarodowa, wskazujący na lokomocję towarów pomiędzy co najmniej dwoma państwami. Wbrew powszechnej opinii, spedycja nie odnosi się wyłącznie do samego przewozu i związanych z nim zarządzaniem oraz planowaniem. To niezwykle szeroka dziedzina usługowa, z którą związane są między innymi takie działania jak: tworzenie oraz przechowywanie niezbędnej dokumentacji, załadunek i przepakowywanie danych dóbr, szeroko pojęte ubezpieczenie, odprawa celna czy weryfikacja zawartości przesyłki w miejscu docelowym. Spedycja międzynarodowa to usługa wykorzystywana powszechnie przez podmioty biorące udział w handlu transgenicznym (cross-border trade) – przez firmy bazujące na pośrednictwie, oferujące swoje usługi importerom bądź eksporterom danych dóbr materialnych.
Na czym polega spedycja międzynarodowa?
Sama spedycja i jej funkcjonowanie są szczególnie skomplikowane. Nie bez powodu proces ten jest wnikliwie studiowany przez młodych adeptów wiedzy przez całe 5 lat studiów. Aby firma spedycyjna utrzymała się na rynku, musi wykazać się pełnym zaangażowaniem oraz maksymalnym profesjonalizmem. Działania spedycyjne – wszystkie razem i każde z osobna – muszą być ze sobą zgrane. Towary wielkogabarytowe nadawane są drogą tradycyjną (czyli lądową) bądź morską. Za śledzenie trasy przewozu – aż do momentu dotarcia ładunku do odbiorcy – odpowiada przeszkolony spedytor. Nadmienić należy, iż spedycja ściśle łączy się z dwoma innymi gałęziami TSL – transportem oraz logistyką. Spedycja jako usługa wymaga stałego kontaktu ze środkiem transportu. Weryfikacja miejsca pobytu kierowcy, a co za tym idzie, śledzenie trasy przejazdu towaru, możliwa jest dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom w postaci GPS, a także telefonii komórkowej.
Kluczem do sukcesu jest sprawna współpraca rodzimych i zagranicznych filii oraz punktów spedycyjnych. W zależności od potrzeb oraz preferencji klienta, a także specyfikacji samego zlecenia, spedycja może rozszerzać się o kolejne działania i czynności. Oczywiście, sama usługa powinna być wykonywana z poszanowaniem norm prawnych – i to nie tylko krajowych, ale również zagranicznych. Szczególnie ważne w spedycji międzynarodowej są porozumienia wspólnotowe, wynikające z indywidualnych umów pomiędzy dwoma państwami bądź ich większą ilością np. przepisy Unii Europejskiej.
Kluczowe aspekty spedycji międzynarodowej
Klasyczna definicja uwzględnia spedycję międzynarodową jako działalność sprowadzającą się do organizowania przewozu ładunku. Jednakże, usługa ta zrzesza szereg innych, dodatkowych czynności świadczonych odpłatnie na rzecz zleceniodawcy. Za bezproblemowy transport międzynarodowy odpowiada wykwalifikowana kadra pracownicza – nie tylko spedytorzy, ale również prawnicy, specjaliści z zakresu finansów czy też personel fizyczny.
Odpowiedzialne za przewóz towaru przedsiębiorstwo zmuszone jest dobrać odpowiedni środek transportu, dostosowany do specyfikacji danego ładunku, sporządzić niezbędną dokumentacje, zawrzeć umowę, odebrać oraz przygotować ładunek do transportu (a także odpowiednio go oznakować, zważyć i zmierzyć), finalnie zaś zadbać o kwestie ubezpieczeniowe. Firmy te muszą również nieustannie kontrolować przebieg podróży oraz mieć stały kontakt z kierowcą przewożącym towar.
Podsumowowanie
Fakt jest taki, że mimo pandemii zapotrzebowanie na usługi spedycyjne w tym również na spedycję międzynarodową nieustannie wzrasta, dlatego można zaobserwować ciągły rozwój tej gałęzi gospodarki. Bardzo duże znaczenie ma tu doświadczenie, bo specjaliści z branży często muszą reagować dynamicznie i dbać o to, żeby żaden poszczególny element tego skomplikowanego procesu nie wpłynął negatywnie na całość. Transport różnych towarów za granicę, zarówno do krajów Unii Europejskiej, jak i również do innych państw poza nią to skomplikowany i generujący spore koszty proces.
Decydując się na wybór firmy spedycyjnej trzeba pamiętać o tym, aby wybrać sprawdzone i zaufane przedsiębiorstwo, które spełnia nasze wymagania. Może tak się zdarzyć, że jeszcze długo będziemy korzystali z jego usług.
Jeśli potrzebujesz, zaufanego spedytora to zapraszamy do współpracy. REGESTA wykonuje przewozy na terenie całej Unii Europejskiej. Poza tym do Norwegii, Szwajcarii, Chorwacji, Serbii i innych krajów, w zależności od potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Realizujemy również, transporty morskie pełnokontenerowe FCL i drobnicowe LCL.