Kontrolki na desce rozdzielczej
Gdzie znajdziemy kontrolki w naszym pojeździe? Oczywiście na desce rozdzielczej. Mogą one świecić się w trzech kolorach, na zielono, żółto i czerwono. Na tablicy wskaźników może być ich nawet kilkanaście, ale nie wszystkie będą zapalać się na co dzień. Dzielą się także na trzy sposoby:
- zielone kontrolki pełnią funkcję informacyjną, jeśli taka kontrolka nam się zapala oznacza to, że dana funkcja w pojeździe jest aktywna,
- żółte kontrolki pełnią funkcję ostrzegawczą, informują o tym, że pojawił się jakiś problem i należy go jak najszybciej rozwiązać; jeśli taka kontrolka się zaświeci, nie musimy od razu zatrzymywać pojazdu, ale podczas dalszej jazdy powinniśmy zachować szczególną ostrożność; pamiętajcie, że nie każda żółta kontrolka oznacza konieczność odwiedzenia mechanika – pośród nich jest np. kontrolka o kończącym się paliwie,
- czerwone kontrolki, czyli alarmowe, na ogół oznaczają konieczność natychmiastowego zatrzymania pojazdu i zakaz dalszej jazdy przed rozwiązaniem występującego problemu - na ogół, ale nie zawsze; czasami jesteśmy w stanie wyeliminować problem od razu; wystarczy sprawdzić, czy mamy zamknięte drzwi, klapę od bagażnika albo nie mamy zaciągniętego hamulca ręcznego;
Dlaczego czerwone kontrolki w pojazdach to sygnał alarmowy dla kierowcy?
Czerwone kontrolki w pojazdach pojawiają się wtedy, kiedy występuje błąd, co oznacza, że nasz pojazd nie jest w pełni sprawny. Niestety nie ma rozwiązania, które mogłoby nas uchronić w stu procentach przed pojawianiem się awarii w pojazdach. Co możemy polecić? Regularne przeglądy techniczne pojazdu. Wtedy będziemy mieli pewność, że nic nam nie grozi, a nasz pojazd jest w pełni sprawny. Poza regularnym przeglądem polecamy zakup odpowiedniego
Check engine, czyli postrach kierowców
Co oznacza kontrolka check engine i co zrobić kiedy nam się zapali? To jedna z najważniejszych lampek kontrolnych na desce rozdzielczej, po polsku zwana po prostu kontrolką silnika. Kontrolka informuje o awarii silnika. Gdy nam się zapala, pojazd może przejść w tryb awaryjny i poruszać się o wiele wolniej. Jednak nie zawsze musi oznaczać to poważną awarię. Co jednak zrobić w sytuacji awaryjnej? Najlepiej jak najszybciej zakończyć jazdę i skonsultować zaistniały problem z mechanikiem.
Kontrolka ABS (EPS/ASR)
Gdy zaświeci nam się taka kontrolka, mamy do czynienia z problemem działania ABS-u oraz systemów stabilizujących. Może zdarzyć się sytuacja, że lampka przestanie świecić się sama, ale jeśli jednak się nie wyłączy, należy udać się do serwisu.
Kontrolka temperatury cieczy chłodzącej
To dokładnie kontrolka z symbolem termometru, stopni Celsjusza i falującym płynem. Co oznacza? Może informować nas o przegrzaniu się silnika na skutek przeciążenia lub w wyniku usterki układu chłodzenia. Jeżeli pojawi Wam się taka ikonka należy włączyć ogrzewanie w aucie na najwyższy stopień i najwyższą temperaturę. Kiedy kontrolka zgaśnie należy zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Gdy mamy do czynienia z regularnym zaświecaniem się lampki, trzeba udać się do mechanika, ponieważ jazda z przegrzanym silnikiem jest bardzo niebezpieczna.
Kontrolka EPC
Ta kontrolka oznacza różnego rodzaju problemy związane z awarią elektryki. Skrót z angielskiego to Electronic Power Control. Jeśli zaświeci nam się taka kontrolka, nie popadajmy w panikę, ale zachowajmy czujność i udajmy się do serwisu. Świecąca kontrolka EPC może oznaczać jedną z poniższych sytuacji:
- przepalenie żarówki świateł stop,
- awaria czujnika lub włącznika świateł stop,
- awaria czujnika położenia wału,
- awaria czujnika temperatury cieczy chłodzącej,
- awaria przepustnicy lub elektronicznego pedału gazu,
- awaria związana z układem sterowania silnika,
- awaria związana z układem wtryskowym.
Kontrolka ładowania akumulatora
Kiedy kontrolka jest zapalona, oznacza to, że bateria się nie ładuje. W takiej sytuacji zalecamy sprawdzenie akumulatora i czy nie doszło do uszkodzenia alternatora.
Kontrolka samochód z kluczem
W jakiej sytuacji może zapalić nam się ta kontrolka?
- w trakcie jazdy na niskich obrotach,
- w trakcie dynamicznego przyspieszania (odczuwalne szarpnięcia).
Jakich problemów możemy spodziewać się po zapalonej kontrolce?
- awaria związana z EGR,
- zapchany DPF,
- awaria przepływomierza,
- usterka świec żarowych,
- uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego lub wałka rozrządu.
Kontrolka płynu do spryskiwaczy
Zapalenie jej nie zwiastuje żadnych problemów, kontrolka informuje o konieczności uzupełnienia płynu do spryskiwacza szyb.
Kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem
Jest to najczęściej kontrolka uzupełniająca, która jest częściej spotykana w nowoczesnych samochodach. Jeśli chcemy dowiedzieć się, co w danej sytuacji oznacza kontrolka z wykrzyknikiem, musimy wejść w menu komputera pokładowego.
Podsumowanie
Nigdy nie ignorujmy świecących się kontrolek! Mały problem może przerodzić się w większy, a tego nie chcemy. Zawsze warto skontaktować się z serwisem i upewnić, czy z naszym pojazdem jest wszystko w porządku.
Nasi kierowcy zostali przeszkoleni i odpowiednio przygotowani do bezpiecznej jazdy. Znajomość kontrolek na desce rozdzielczej jest dla nich codziennością, więc wiemy, że świetnie sobie z tym radzą a w trasie nic ich nie zaskoczy.