Oznaczenia na oponach - co jest ich celem?
Na pewno informowanie konsumentów o podstawowych parametrach opon, a co za tym idzie ułatwienie im wyboru. Kwestia ochrony środowiska także gra tu ważną rolę. Kupujący są zachęcani do wyboru opon, które wpływają na mniejszą emisję CO2 (mniejsze spalanie) oraz generują mniejszy hałas. Obowiązek etykietowania opon dotyczy zarówno samochodów osobowych jak i ciężarowych.
O jakich 3 podstawowych parametrach informuje etykieta na oponach?
- opór toczenia, wpływający na zużycie paliwa – symbol: opona z dystrybutorem,
- przyczepność na mokrej nawierzchni, która wpływa na długość drogi hamowania – opona z chmurą i kroplami wody,
- hałas wytwarzany podczas toczenia – opona z głośnikiem.
Literami wyrażone zostały takie informacje jak…
R – oznacza konstrukcję opony
D – opona diagonalna
B – opona opasana
ZR – Z określa indeks prędkości, R oponę radialną
RF – określa oponę samonośną
Brak litery – oznacza domyślnie oponę diagonalną
15 – podana w calach średnica obręczy
91 – maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę
H (210 km/h) – indeks prędkości, oznacza maksymalną prędkość, do innych możliwych oznaczeń prędkości należą:
• J – do 100 km/h
• K – do 110 km/h
• L – do 120 km/h
• M – do 130 km/h
• N – do 140 km/h
• P – do 150 km/h
• Q – do 160 km/h
• R – do 170 km/h
• S – do 180 km/h
• T – do 190 km/h
• H – do 210 km/h
• V – do 240 km/h
• W – do 270 km/h
• Y – do 300 km/h
• VR – powyżej 210 km/h
• R – powyżej 240 km/h
• M+S, czyli Mud & Snow (błoto i śnieg) stosowane przy oznaczeniu opon zimowych lub całorocznych
• Rotation – oznaczenie opon kierunkowych wraz ze strzałką informującą o kierunku toczenia koła
Wiecie, jakie jest kolejne istotne oznaczenie? Data produkcji, która zawarta jest w kodzie DOT. Na przykład liczba 1909 oznacza, że oponę wyprodukowano 19 tygodnia roku 2009. Jeśli oznaczenie składa się z trzech cyfr, opona została wyprodukowana przed rokiem 2000. Odczytuje się to analogicznie do poprzedniego zapisu – dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a ostatnia to rok produkcji.
Wybór opon, a sezon
Opony przeznaczone do jazdy w sezonie zimowym lub letnim, a także modele całoroczne, posiadają charakterystyczne cechy, odpowiadające za ich optymalne parametry. Ogumienie na lato znajdzie zastosowanie od wiosny do późnej jesieni. Zachowuje elastyczność w czasie wysokich temperatur, jednak w chwili znacznego ochłodzenia i pojawienia się śniegu czy lodu, traci swoje właściwości. Bieżnik opon letnich jest słabiej zarysowany – jego nacięcia są płytsze niż w modelach na zimę.
Opony zimowe są przystosowane do jazdy w ujemnych temperaturach – zapewniają dobrą przyczepność na lodzie czy śniegu i nie sztywnieją przy mroźnej pogodzie. Bieżnik opon zimowych jest głęboki, dobrze wyrzeźbiony i głęboko nacięty. Nacięcia odpowiadają za dobrą przyczepność do podłoża hamowanie na mokrej nawierzchni.
Opony wielosezonowe
Co skłania kierowców do coraz częstszego wyboru opon wielosezonowych? Na pewno łagodniejsze zimy. Kierowcy wybierają modele, zapewniające właściwości przez cały rok, niezależnie od panującej temperatury czy warunków pogodowych. Gwarantują one dobrą przyczepność na rozgrzanym asfalcie, mokrej nawierzchni, a także drodze pokrytej lodem i śniegiem. Co więcej, skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając tym samym ryzyko poślizgów.
Jak odróżnić oponę zimową od letniej?
Podstawowy parametr, pozwalający odróżnić opony zimowe od letnich to oznaczenia producenta. Opony różnią się od siebie parametrami i wieloma cechami, które mają wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Odróżnienie poszczególnych modeli jest bardzo przydatne, ponieważ ułatwia wybór prawidłowego ogumienia. Trzy fundamentalne różnice między oponami zimowymi a letnimi to struktura, mieszanka kauczukowa i wzór bieżnika.
Jak rozpoznać opony zimowe i letnie?
Opony zimowe mają znak płatka śniegu na tle góry, tak zwany 3PMSF. Powinny być także oznaczone symbolem M+S, który informuje o możliwości użytkowania na śniegu i błocie. Producenci opon zimowych stosują mieszankę gumową z krzemionką lub silikonem, która będzie miękka i dobrze przyczepna nawet przy mocno ujemnych temperaturach. Opony letnie nigdy nie będą oznaczone symbolami 3PMSF ani M+S. Posiadają dość płytki, ale wyrazisty bieżnik. Nacięcia bieżnika są mniejsze, węższe i rzadziej rozmieszczone – przeznaczone jedynie do odprowadzania wody. Mieszanka gumowa, której używa się do produkcji ogumienia letniego jest twardsza, co gwarantuje optymalną trakcję na rozgrzanych nawierzchniach.
Prawidłowe ciśnienie w oponach
Dobre ciśnienie to takie, które jest zgodne z zaleceniami producenta auta. Parametry są pochodną takich czynników jak:
- masa samochodu,
- wymiary auta i rozkład ciężaru,
- zastosowanie pojazdu – np. osobowe lub dostawcze
- typ przewożonego towaru wpływającego na ostateczną wagę poruszającego się auta
Ciężko wskazać najlepsze wartości ciśnienia w oponach. Wynikają one z wielu indywidualizowanych parametrów i optymalne parametry ogumienia zawsze powinny być analizowane pod kątem danego modelu samochodu oraz jego zastosowania. Dotyczy to szczególnie pojazdów dostawczych.
Kierowcy w REGESTA S.A. zostali odpowiednio przygotowani i przeszli serię szkoleń przygotowujących do bezpiecznej jazdy. Opracowlaiśmy książkę kierowcy, w której tak jak w książce pilotów, zawarte są wszystkie informacje i możliwe sytuacje jakie moga wystąpić na drodze i jak prawidłowo należy się w nich zachować. Znajomość budowy ciężarówki czy opon również nie jest im obca, więc mamy pewność, że w każdej sytuacji zachowają się odpowiedzialnie i fachowo. Dodatkowo nasz tabor jest systematycznie odnawiany, średni wiek naszych aut to 2 lata. Dzięki temu szczycimy się tym, że stan techniczny naszych pojazdów, w tym opon jest idealny!