Planowanie transportu to wieloetapowy proces będący podstawowym elementem sprawnego przepływu towarów. Poprawna logistyka i spedycja są niezbędne do dobrej organizacji procesu transportowego. Zanim jednak towary zostaną przewiezione z punktu A do punktu B, transport należy zaprojektować poprzez przeanalizowanie potrzeb i wymagań konkretnego kontrahenta.
Transport ponadgabarytowy – czy też ponadnormatywny – to sytuacja, kiedy przemieszczający się pojazd lub pojazd z ładunkiem, przekracza parametry, takie jak waga czy wymiary, określone w normach dopuszczających pojazd do uczestnictwa w ruchu drogowym. O transporcie gabarytowym mówimy, kiedy pojazd przekracza dopuszczalne parametry określone w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 – Prawo o ruchu drogowym. Warto jednak pamiętać, że przepisy regulujące powyższe normy mogą się różnić w zależności od kraju, co jest istotne w przypadku transportu drogą lądową.
Sztuczna inteligencja (AI) to wciąż aktualny i gorący temat. Firmy – zarówno te w branży TSL, jak i prowadzące inną działalność – zastanawiają się, jak wykorzystać ogromny potencjał nowej technologii. Spedycja jest jednym z obszarów, który coraz chętniej czerpie z osiągnięć i możliwości sztucznej inteligencji. W jakich obszarach zatem wykorzystywana jest AI i czy pewnego dnia pozbawi ludzi pracy?
Spedycja, podobnie jak wiele innych rodzajów działalności, posługuje się charakterystycznymi terminami do opisu zjawisk mających miejsce w obrębie jej funkcjonowania. Niektóre z nich są bardziej, innej mniej intuicyjne w rozumieniu. Jednym z mniej zrozumiałych pojęć jest kabotaż (ang. cabotage).
Glokalizacja to pojęcie, które powstało już w latach 80., jednak wówczas nie zaistniało w szeroko pojętej społecznej świadomości. Jego korzenie sięgają natomiast japońskiego słowa dochakuka, które oznacza indygenizację, czyli dostosowanie jakiegoś zjawiska o charakterze uniwersalnym do warunków społecznych i kulturowych danego państwa lub obszaru. Termin glokalizacja zaczął zyskiwać popularność w latach 90. XX wieku.
Prowadząc działalność gospodarczą, chcemy mieć pewność, że wszystko pójdzie sprawnie i przyniesie zysk. Nie inaczej widzą to producenci i logistycy, którzy zlecają transport profesjonalnym firmom. Outsourcing, czyli oddelegowanie innemu przedsiębiorstwu obowiązków związanych z jakimś elementem działalności, jest częstą formą współpracy między firmami. Zazwyczaj outsourcingowane są usługi takie jak rekrutacja, czy spedycja i przewóz.
Bezpieczeństwo na drogach jest niezwykle ważne. Mimo że liczba wypadków na polskich drogach rok do roku spada (w 2019 były to 30 288 zdarzenia, w 2021 22 816, a w 2022 21 322), wciąż są one realnym zagrożeniem dla uczestników ruchu drogowego. Choć do najczęściej wymienianych przyczyn zdarzeń drogowych zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nadmierną prędkość, utratę kontroli nad pojazdem czy złe warunki atmosferyczne, ogromne znaczenie ma również rozproszenie uwagi kierowcy (korzystanie z telefonu lub nawigacji, nieodpowiednia ilość snu, zmęczenie).
Kiedy myślimy o statku przemierzającym morza lub oceany najczęściej pierwszą rzeczą, jaka pojawia się przed oczami, jest statek wycieczkowy czy pasażerski. Zwiedzanie kolejnych portów, słońce, woda i drinki na pokładzie to wizja towarzysząca wielu osobom. Warto jednak pamiętać, że statki pasażerskie nie są jedynymi, jakie można spotkać na otwartych wodach czy w nadmorskich portach.
Każdego dnia po morzach i ocenach świata przepływają tysiące różnych statków, bez których nierzadko niemożliwe byłoby przetransportowanie wielu załadunków, utrzymanie ciągłości łańcucha dostaw, a w ostateczności – dostarczenie niezbędnych surowców, półproduktów czy towarów codziennego użytku.
Wakacje 2023 trwają w najlepsze. W trasę po krajach Europy ruszają nie tylko firmy świadczące usługi transportowe i spedycyjne, ale również urlopowicze, którzy w tym czasie chętnie odwiedzają różne zakątki na terenie Europy. W wakacyjnym zamieszaniu warto pamiętać o odpowiednim wyposażeniu samochodu. Podróżując po Europie samochodem – własnym czy wypożyczonym – niekiedy zapominamy, że w poszczególnych krajach obowiązują odmienne przepisy regulujące obowiązkowe wyposażenie pojazdu.